برگزاری دومین رویداد شکوفا به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزاری دومین رویداد شکوفا به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری

دومین "رویداد شکوفا" 11 اردیبهشت توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و با مشارکت و حمایت کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و به مناسبت "روز جهانی مالکیت فکری" برگزار گردید. این رویداد که با محوریت "زنان، مالکیت فکری، شتابدهی خلاقیت و نوآوری" در محل صندوق و با همراهی مجموعه‌های فعال در این حیطه برگزار شد، شامل برنامه‌های متنوع سخنرانی، نشست‌های تخصصی، مسابقه، کارگاه و نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان با مدیرعامل زن بود.

در افتتاحیه پس از ارائه عملکرد و حمایت‌های صندوق در این حیطه توسط دکتر ملکی‌فر، دکتر نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، دکتر قاسم‌پور، نماینده مجلس و دکتر خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در باب اهمیت و الزام مدیریت دارایی‌های فکری به عنوان یک الزام و زیرساخت اساسی اقتصاد دانش بنیان و نقش کلیدی زنان به عنوان نیمی از بدنه جامعه، فراهم‌آوری فرصت روایت زنان کارآفرین و کاهش تعارضات مباحثی مطرح گردید. دکتر دهقانی ‌فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بر ایجاد فرصت حضور و مشارکت موثر زنان در ایده‌پردازی و پرورش و بهینه‌سازی آن که نشات گرفته از ذات آفرینش زن و صفات ربانیت پروردگار در وجود زن است، تاکید نمودند.

 

 

 

 

 

ضمن بازدید از نمایشگاه و فرصت گفتگوی رودرروی فناوران با معاون رئیس جمهور و ریاست صندوق، نشست‌های تخصصی با موضوعات نقش مالکیت فکری در سرمایه‌گذاری، مسیر توسعه محصول با استفاده از اطلاعات پتنت و انتقال تجربه در تولید محصولات خلاقانه و چالش‌های مالکیت فکری پیش رو و همچنین سخنرانی‌های تخصصی در حوزه نشان‌های جغرافیایی، زنان و مالکیت، زنان، هویت، سازمان توسط سخنرانان داخلی و خارجی انجام شد.

 

 

در اختتامیه این رویداد، میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ضمن تاکید به اهمیت محور "زنان، مالکیت فکری، شتابدهی نوآوری و خلاقیت" به عنوان شعار سال که برای دومین بار در پنج سال گذشته به نقش مهم زنان در نوآوری در سازمان جهانی مالکیت فکری تأکید شده است، مشارکت زنان را در فضای اقتصادی به عنوان نیمی از بدنه جامعه که برای تحصیل آنان سرمایه‌گذاری شده، از جنبه اقتصادی به عنوان یک مطالبه و نیاز جامعه بیان نمود و اساسا لحاظ نمودن هرگونه تنوع را مایه بهبود کیفیت سیاستگذاری و اجرا در جامعه دانستند.

 

 

امین‌لو با تأکید بر رویکردهای جدید معاونت با نگرش توسعه ارزش اقتصادی مبتنی بر مدیریت دارایی‌های فکری، توجه به زنجیره ارزش مالکیت فکری، یعنی شناسایی، ایمن‌سازی، ثبت، حفاظت و بهره‌برداری را امری قابل توجه خواند و تقلیل این مساله، صرفا به اختراعات و محدود به ثبت را اجحاف در حق مالکیت فکری خواند. در این مسیر حکمرانی ساختار نهادی دارائی‌های فکری، بازآرائی محیط تقنینی، بهینه‌سازی فضای اقتصادی در دستیابی به اهداف توسعه‌ای و ارتقا آگاهی جامعه ایرانی (در همه ابعاد) به موضوع، چهار راهبرد اساسی پیش‌رو در معاونت خواهد بود. فراتر از مساله نظام مالکیت فکری، نگاه از منظر اکوسیستم، راهکارهای جامع‌تر با مشارکت بیشتر بازیگران متنوع و نگاشت نهادی و تقسیم‌کار ملی، مبتنی بر قابلیت‌های اکوسیستم مالکیت فکری ارائه خواهد نمود.

امین‌لو در پایان مجدداً تأکید کرد: "روز جهانی مالکیت فکری"، فرصتی برای تجلیل از همه بازیگرانی است که برای ارتقای این مفهوم و تغییر نگاه از یک گواهی تشریفاتی به یک الزام عملیاتی و همه جانبه به موضوع مدیریت دارایی‌های فکری تلاش می‌کنند. در این مسیر، برای تعادل و توازن در نظام مالکیت فکری، لحاظ نمودن و به‌کارگیری توان زنان نیاز جامعه و موجب توسعه آن است.

دکتر شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نیز با اشاره به آمارهای جهانی مشارکت زنان در مقاطع مختلف، برنامه‌های وایپو را در خصوص توسعه مشارکت زنان ارائه نمود. این رویداد با تقدیم جوایز برندگان مسابقه آنلاین که جوایز شرکت‌های فناور و افراد حقیقی با حمایت مجموعه کانون مدیریت دارایی‌های فکری و همچنین اهدا گواهی دوره‌های درفتینگ اختراعات پایان یافت.

 

 

 

 

 

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day