فروش دارایی‌های فکری ایجاد شده در دانشگاه چقدر انگیزه بخش اساتید و دانشجویان است؟
۰۷ فروردین ۱۴۰۳ فروش دارایی‌های فکری ایجاد شده در دانشگاه چقدر انگیزه بخش اساتید و دانشجویان است؟

مجید بحرینی میزبان میزگردی در خصوص مالکیت دارایی‌های فکری با حضور میترا امین‌لو مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری؛ دکتر براتی معاون کانون مدیریت دارایی‌های فکری و دکتر چیت ساز مدیرکل سیاست‌گذاری و نوآوری دانشگاه تهران که توسط دانشگاه تهران برگزار شد.

در این میزگرد میترا امین‌لو در خصوص رویکرد اخیر کانون مدیریت‌ دارایی‌های فکری صحبت کردند و چهار کارکرد اساسی مالکیت فکری که شامل: افشا، تشویق نوآوری، علامت‌دهی و تبادل هستند را توضیح دادند و از حرکت از رویکردهای افشا و علامت‌دهی و ثبت اختراعات در آمریکا که باعث کمک به دیده شدن فناوری ایران می‌شد به رویکردهای تشویق نوآوری و تبادل که با هدف اهرمی‌سازی این دارایی‌های برای اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه فناوری‌های کلیدی آینده گفتند.

دکتر چیت‌ساز در پاسخ به این سوال که در پایان‌نامه‌ها با درج شدن "کلیه حقوق این اثر مربوط به دانشگاه است" دانشجو را دچار سردرگمی می‌کند، بیان نمودند که در آیین‌نامه جدید کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دانسته نشده و دانشگاه، اساتید و دانشجویان همگی سهیم خواهند بود. حوزه دارایی‌های فکری با بهره‌برداری و تضمین از این نوآوری‌ها تلاش می‌کند از دستاوردها و دانشجویان دخیل در این امر حمایت کند.

در ادامه دکتر براتی در خصوص اینکه فروش دارایی‌های فکری دانشگاه چقدر انگیزه بخش اساتید و دانشجویان است، به این نکته اشاره کردند که در دنیا اکثر اختراعات به نام اشخاص‌حقوقی، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها هستند. سیاست کانون بیشتر پیاده‌سازی نظام مالکیت فکری بوده که صرفاً کانون از یک نهاد حامی که ثبت اختراع انجام می‌دهد تبدیل شده به یک نهاد سیاست‌گذار که بحث مدیریت دارایی‌های فکری را بر عهده دارد.

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.