مقالات و گزارش ها
۲۵ مرداد ۱۳۹۵

تجاری سازی دارایی های فکری و نقش موسسات مادر (بخش اول)

بخش زیادی از مطالعات بر روی تجاری سازی دارایی های فکری در دانشگا ها و مراکز تحقیقاتی نشان می دهد که یکی از مهمترین عوامل موفقیت صاحبان اختراع و شرکت های زایشی مربوطه، ارتباط و حمایت مستمر موسسه مادر(دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی که در آن شرکت زایشی ایجاد شده است) پس از قرارگیری این شرکت ها در مرحله رشد و تشکیل شرکت است. این حمایت ها، در کنار دارایی های انسانی و فناورانه موسسه، فرآیندهای پیش از شکل گیری شرکت و فرهنگ موسسه مادر زیرساخت اصلی توسعه شرکت های برآمده از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را شکل می دهد. استمرار همکاری نزدیک پژوهشی و فناورانه میان موسسه مادر با شرکت زایشی پس از ایجاد شرکت از مهمترین حمایت ها است. دانش و فناوری در حال تغییر است و هزینه تحقیق و توسعه زیاد. توان شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس در بخش تحقیقات بسیار محدود است. بزرگترین کمک به این شرکت ها، فراهم آوردن محیط ادامه این همکاری است. اما ساختارهای دولتی حاکم بر موسسات دانشگاهی و پژوهشی، اجازه این همکاری را نمی دهد. از سوی دیگر بسیار است مواردی که این شرکت ها و محققان فعال در آن در صورت استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری موسسه مادر، متهم به سودجویی و حتی دست اندازی به اموال بیت المال می شوند. بدیهی است که هیچ فرد دانایی با استفاده بی حساب و کتاب از اموال عمومی برای دستیابی به موفقیت در یک شرکت خصوصی موافق نیست. اما همین افراد دانا نیز هرگز با حمایت هدفمند و سازنده از این شرکت ها مخالف نیستند.  توافق شفاف میان موسسه مادر و شرکت های زایشی جهت استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری موسسه مادر راه حل اساسی این مشکل است. همه چیز شفاف و در عین حال حامی توسعه و تجاری سازی فناوری.

سومین حمایت مهمی که موسسات مادر از شرکت های دانش بنیان در حال رشد خود می توانند انجام دهند رفع موانع حضور همزمان افراد کلیدی در شرکت های زایشی و موسسه مادر است. این موضوع برای اعضای هیات علمی بسیار کلیدی است. یک عضو هیات علمی تمام وقت و متعهد نمی تواند همزمان هم در موسسه مادر حضور پیدا کند و هم به توسعه فناوری و تجاری سازی در شرکت در حال رشد خود بپردازد. این یک تناقض بزرگ است؛ تشویق به ایجاد شرکت زایشی و عدم اجازه حضور در شرکت زایشی. راهکار در پاسخ به این سوال است که هدف دولت ها از تحقیقات چیست. آیا چیزی بیش از کاربرد نتایج این تحقیقات در رشد و پیشرفت جامعه است؟. به نظر می رسد خروجی شرکت های زایشی موفق نیز جز این نیست. پس در حقیقت، شرکت های زایشی در حال رشد نیز قطعه­ای از همان پازل مربوط به فلسفه وجودی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است. پس چگونه است که گذراندن ساعات مشخصی در قالب یک شرکت زایشی مستقر در مراکز رشد، به عنوان بخشی از مسئولیت یک عضو هیات علمی به موسسه مادر و جامعه پذیرفته نمی شود؟. ضروری است تا برای رفع این چالش فکری شود. در این میان جایگاه مراکز رشد، جایگاهی کلیدی است. آخرین حمایتی که در این نوشتار به آن پرداخته می شود،کمک های موسسه مادر جهت تامین مالی مرحله توسعه شرکت زایشی است. در سال های اخیر به لطف تاسیس نهادهایی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی، بودجه های نسبتا مناسبی برای مراحل توسعه صنعتی شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته است.  اما این بودجه ها نمی تواند صرف توسعه فناوری در مراحل اولیه و پایلوت شود. از یک طرف، این مرحله از رشد دارای ریسک بالا و برگشت مالی پایین است و از طرف دیگر شرکت های در مرحله رشد توان تامین مالی کافی جهت این فعالیت های توسعه­ای را ندارند. موسسه مادر نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد.

در انتها به صورت خلاصه عوامل کلیدی موثر در فرآیند تجاری سازی دارایی های فکری مرتبط با حمایت های موسسه مادر ارائه شده است.

سرفصل

عوامل موفقیت

دارایی های موسسه

لینک های ارتباطی موسسه مادر با بازیگران تجاری سازی فناوری (نهاد های سیاستگذار، بنگاه های اقتصادی ، سازمان های تامین مالی و...)

ارائه محیط فیزیکی مناسب به شرکت های زایشی در نزدیکی موسسه مادر

وجود زیرساخت های تحقیقاتی مناسب در موسسه مادر

وجود محققین کارآمد و مستعد در موسسه مادر

برند و اعتبار می و بین المللی موسسه مادر

پشتیبانی (اقدامات) پیش از ایجاد شرکت زایشی

وجود نظام مالکیت فکری دقیق و شفاف در موسسه مادر

وجود سازوکارهای تشویقی برای محققین موسسه مادر جهت ایجاد شرکت زایشی

ارائه خدمات مشاوره تجاری سازی توسط موسسه مادر به محققین جهت ایجاد شرکت های زایشی

شفافیت در راهبردها و برنامه های موسسه مادر در قبال ایجاد شرکت های زایشی

تامین منابع مالی seedو preseed جهت ایجاد شرکت های زایشی

نحوه انتفاع مالی موسسه از ایجاد شرکت های زایشی (رویالتی، سهام حداقلی، سهام حداکثری و ...)

پشتیبانی (اقدامات) پس از ایجاد شرکت زایشی

همکاری نزدیک فناورانه میان موسسه مادر با شرکت زایشی (پس از ایجاد شرکت)

کمک های موسسه مادر جهت تامین مالی مرحله توسعه شرکت زایشی

رفع موانع حضور همزمان افراد کلیدی در شرکت های زایشی و موسسه مادر

توافق شفاف میان موسسه مادر و شرکت های زایشی جهت استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری موسسه مادر

بستر فرهنگی موسسه مادر

وجود فرهنگ کارآفرینی و تجاری سازی در موسسه مادر

تعهد مدیریت ارشد موسسه مادر به حمایت از ایجاد و توسعه شرکت های زایشی

جو همکاری صمیمانه میان محققین در موسسه مادر

در دو بخش آتی، این 4 سرفصل مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدیدترین‌ها
شاخص جهانی نوآوری ۲۰۱۹؛ آینده نوآوری‌های پزشکی
شاخص جهانی نوآوری ۲۰۱۹؛ آینده نوآوری‌های پزشکی
سازمان جهانی مالکیت فکری، همه ساله اقدام به تدوین گزارشی در خصوص وضعیت نوآوری در سطح جهان نموده که تحت عنوان شاخص جهانی نوآوری انتشار می‌یابد. گزارش جدید که دوازدهمین نسخه از گزارش «GII» به حساب می‌آید، بر حوزه سلامت و نوآوری‌های پزشکی متمرکز شده که در نوشتار حاضر، به تحلیل و بررسی آن، خواهیم پرداخت.
بررسی عملکرد IP5 در سال ۲۰۱۸
بررسی عملکرد IP5 در سال ۲۰۱۸
فاتر ثبت اختراع آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا، با هدف افزایش همکاری‌ها و هماهنگی در فرآیند ثبت، انتشار و ارزیابی پتنت، اقدام به راه‌اندازی نهادی تحت عنوان «IP5» نموده‌اند.. در این نوشتار، به بررسی و مرور عملکرد «IP5» در سال ۲۰۱۸ پرداخته شده است.
کارآفرینی دانشگاهی، شرکت‌های زایشی و پتنت
کارآفرینی دانشگاهی، شرکت‌های زایشی و پتنت
در این نوشتار، سعی بر این است تا از دیدگاه جامعه‌شناسی و اقتصادی، مفهوم کارآفرینی دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و اهمیت آن در پیشبرد سیاست‌های تحقیقاتی و کسب‌وکار‌، تجزیه‌وتحلیل گردد. بر این اساس، ضمن بررسی رویکرد اتخاذ شده از سوی دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی، مباحثی همچون فرآیندهای ثبت اختراع و راه‌اندازی شرکت‌های زایشی آکادمیک، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
راهبردهای محافظت از مالکیت فکری استارت‌آپ‌ها
راهبردهای محافظت از مالکیت فکری استارت‌آپ‌ها
فعالیت بر روی فناوری‌های نوین و نوظهور، در کنار نقش پررنگ دانش در فعالیت‌های استارت‌آپی، موجب شده تا حفاظت از دارایی‌های فکری و از دیدگاه کلان‌تر، اتخاذ یک راهبرد مناسب مالکیت فکری، به یک اولویت مهم استارت‌آپ‌ها بدل شود. بر این اساس، در نوشتار حاضر، راهبردهای محافظت از مالکیت فکری در استارت‌آپ‌ها و برخی نکات و ظرایف مرتبط با این موضوع، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
عوامل اثرگذار بر تصمیم‌گیری پیرامون اعطای مجوز بهره‌برداری از پتنت
عوامل اثرگذار بر تصمیم‌گیری پیرامون اعطای مجوز بهره‌برداری از پتنت
کسب‌وکارهای امروزی سرشار از مثال‌های متعدد در زمینه اخذ و یا اعطای مجوزهای بهره‌برداری از پتنت است. در کنار کارکرد اصلی محافظت از اختراعات و دستاوردهای فناورانه، برخی از شرکت‌ها از اعطای مجوز به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده نموده، تا بتوانند کنترل خود را بر یک فناوری یا محصول مشخص، حفظ نمایند. این مقاله، در مورد عواملی بحث می‌کند که باید در تصمیم‌گیری برای اعطای مجوز در نظر گرفته شوند.
مروری بر وضعیت مالکیت فکری در هند
مروری بر وضعیت مالکیت فکری در هند
اهمیت فراگیر دارایی‌های نامشهود، اعم از پتنت‌ها، طراحی‌های صنعتی، علائم تجاری، کپی‌رایت، نشان‌های جغرافیایی و ... در زندگی روزمره مردم و اقتصاد کشورها، موجب شده است تا نهادهای دولتی و سازمان‌های بین‌المللی، در رشد و توسعه سیستم‌های مالکیت فکری ملی و بین‌المللی بکوشند. با توجه به اهمیت موضوع مالکیت فکری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها، به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه، در این نوشتار به تحلیل و بررسی آخرین گزارش سالیانه از وضعیت مالکیت فکری در کشور هند خواهیم پرداخت.