۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

تحولات کلیدی سال 2016 میلادی کشور هند در حوزه پتنت

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820
مقدمه
امروزه افزایش فعالیت ها و سیاست هایی که روی نوآوری متمرکز هستند، به موضوع اصلی ساختارهای اقتصاد ملی و بین المللی تبدیل شده است؛ به طوری که سیاست گذاری علم، فناوری و نوآوری، یکی از اساسی ترین فعالیت دولت ها و سازمان های جهانی و بین المللی در ارتباط با توسعه اقتصادی و اجتماعی قلمداد می گردد. در این راستا ارتقاء رقابت پذیری کشور، رشد و بهبود کیفیت و استانداردهای زندگی، تضمین محیط زیست پایدار و توسعه منابع انسانی، برخی از پیامدهای توسعه نوآوری محسوب می گردد.
از سوی دیگر در سال های اخیر، مالکیت فکری به عنوان یکی از ابزارهای حفاظت از نوآوری های توسعه داده شده، به یکی از موضوعات محوری پیرامون توسعه فناوری و نوآوری بدل گردیده است. به اعتقاد صاحب نظران و متخصصین حوزه فناوری و نوآوری، بدون وجود یک نظام مالکیت فکری روشن و شفاف نمی توان به رشد قابل توجهی در قابلیت های فناورانه دست یافت. به معنای دیگر، نظام مالکیت فکری به عنوان یکی از عناصر زیرساختی نظام ملی نوآوری، از ضروریات ارتقاء نوآوری فناورانه در یک کشور به شمار می رود.
با توجه به اهمیت روز افزون مالکیت فکری، در این گزارش با مرور تحولات کلیدی حوزه پتنت در هند در سال 2016 میلادی، به بررسی و تحلیل سیاست های ملی مالکیت فکری این کشور در گسترش آگاهی در این زمینه و ترویج نوآوری های نوظهور پرداخته می شود. همچنین مهمترین تغییر و تحولات صورت گرفته در دفاتر مالکیت فکری هند و نیز برخی تصمیمات دادگاه های این کشور در حوزه «IP» بررسی خواهد شد.

1. سیاست های «IPR» ملی
پس از گذشت یک سال از ارائه اولین پیش نویس سیاست های ملی در حوزه مالکیت فکری، نسخه نهایی سیاست های مذکور در تاریخ سیزدهم ماه می سال 2016 میلادی توسط دپارتمان سیاست های صنعتی و توسعه هند «DIPP» منتشر گردید. هدف نهایی سیاست های مذکور، ترویج یک اکوسیستم جامع به منظور تسریع استفاده از مزایای مالکیت فکری در جهت رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و حفاظت از منافع عمومی می باشد. ایجاد آگاهی و شناخت در مورد اهمیت حقوق مالکیت فکری به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای توسعه اقتصادی، یکی از چالش های پیش روی دولت عنوان گردیده است.
بنا بر اعلام دولت، «DIPP» به عنوان هسته مرکزی بسته سیاستی توسعه مالکیت فکری، وظیفه هماهنگی، راهنمایی و نظارت بر اجرای سیستم مالکیت فکری هند را بر عهده خواهد داشت. علاوه بر این امر، مجموعه قوانین کپی رایت مصوب سال 1957 میلادی تحت نظارت «DIPP» در خواهد آمد. همچنین واحد مدیریت و توسعه مالکیت فکری «CIPAM» به منظور هماهنگی و هم افزایی بین دفاتر مختلف مالکیت فکری در ایجاد، ارتقاء و تجاری سازی دارایی های «IP» تشکیل خواهد شد.
بسته سیاستی منتشر شده هفت هدف زیر را جهت توسعه نظام مالکیت فکری در هند شناسایی نموده است:
  • اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه «IPR»
  • تحریک بازیگران و نهادهای اصلی نظام مالکیت فکری
  • تعادل در منافع صاحبان دارایی های فکری و منافع عمومی حاصل از نظام مالکیت فکری از طریق چارچوب حقوقی و قانونی مناسب
  • نوسازی و تقویت نظام مالکیت فکری در مدیریت دولتی
  • ارزش افزایی از طریق تجاری سازی دارایی های فکری
  • تقویت مکانیزم اجرایی و حقوقی مبارزه با نقض حقوق مالکیت فکری
  • توسعه منابع انسانی از طریق ظرفیت سازی آموزشی و مهارتی نهادهای مالکیت فکری

2. نقش «IP» در استارت آپ های هندی
در شانزدهم ژانویه سال 2016 میلادی، اولین رویداد استارت آپ هند با همکاری و تعامل سیاستگذاران و جامعه استارت آپی این کشور برگزار گردید. هدف دولت از این ابتکار کاملاً روشن بود: «تشویق نوآوری در هند»
بر اساس طرح ارائه شده توسط نخست وزیر «Narender Modi»، استارت آپ ها با توجه به معیارهایی که اعلام شده، طبقه بندی و تفکیک شده و در این راستا از تسهیلاتی از جمله مشوق های مالیاتی بهره مند می گردند.؛ برای مثال، در صورت وجود مصادیق و تعاریف مشخص استارت آپی، شرکت می تواند از مشوق های مالیاتی و دیگر تسهیلات ارائه شده، می بایست تعاریف و شرایط مشخصی را به عنوان یک استارت آپ داشته باشند. البته این شرکت ها بایستی در کمتر از سال به گردش مالی بیش از 3.9 میلیون دلار در بخش نوآوری، توسعه و تجاری سازی محصولات و خدمات جدید ناشی از فناوری و یا دارایی های فکری برسند.
پس از اعلام طرح پیشنهادی نخست وزیر، طرحی اختصاصی جهت ترویج مالکیت فکری در استارت آپ ها در تاریخ هجدهم ژانویه سال 2016 میلادی به جریان افتاد. در این طرح که با عنوان «SIPP» توسط دولت اجرا می گردد، تسهیلاتی نظیر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در زمینه نقش حقوق مالکیت فکری در موفقیت استارت آپ ها و نیز حمایت مالی از ثبت اختراعات توسط آن ها ارائه می گردد.

3. قوانین جدید ثبت اختراع
بر اساس قوانین جدید مصوب در شانزدهم ماه می سال گذشته میلادی، به منظور تسریع در گرنت پتنت در هند، زمان پذیرش درخواست ثبت اختراع از 12 ماه به ماه کاهش یافته است. همچنین هزینه های بررسی از 3788 دلار به 920 دلار کاهش یافت که این امر به صورت گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته است.

4. دخالت دولت در تدوین استاندارد ضروری پتنت ها
در سال گذشته میلادی، بحث در مورد استانداردهای ضروری پتنت ها به شدت افزایش یافت، به طوری که در دادگاه های هند نیز مورد بررسی قرار گرفت. دپارتمان سیاست های صنعتی و توسعه با هدف ایجاد یک چارچوب سیاستی مناسب برای تعریف دقیق و روشن تعهدات صاحبان پتنت، مقاله ای در این زمینه منتشر نموده که موضوعات متعددی از جمله اصول اولیه استاندارد ثبت اختراع، قوانین رقابتی و استانداردهای سازمانی در آن تشریح گردیده است.

5. دستورالعمل جدید بررسی 
بنا بر دستورالعمل جدید در اختراعات مرتبط با کامپیوتر دستورالعمل قبلی ابلاغ شده در سال 2015 عزل شده و از این پس برای این اختراعات مطابق با مفاد قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1970 میلادی مبنی بر مستثنی کردن ریاضیات، روش های کسب و کار و الگوریتم ها و برنامه های کامپیوتری از قابلیت پتنت شدن استفاده می شود.

6. فناوری و منافع حاصل از بکارگیری آن
یکی دیگر از توسعه های صورت گرفته در ارتباط با نظام مالکیت فکری در هند، ایجاد تعادل در تقابل حقوق خصوصی صاحبان پتنت و منافع عمومی است. یکی از نمونه های جالب توجه در این زمینه، شرکت «Monsanto» است که نوعی گیاه پنبه اصلاح شده ژنتیکی را برای مقاومت بیشتر در برابر آفات به بازار عرضه نموده است. این شرکت، پتنت مرتبط با این گونه گیاهی اصلاح شده را نیز گرنت نموده است. شرکت های هندی فعال در زمینه دانه های گیاهی با توجه به عدم پرداخت حق امتیاز این فناوری و نقض توافق نامه لیسانس پتنت مرتبط با آن، با اتهام نقض پتنت در دادگاه عالی دهلی مواجه شدند.
پس از کش و قوس های فراوان، در نهایت کمیسیون رقابتی هند و وزارت کشاورزی این کشور با دخالت در این پرونده حقوقی و کاهش دستوری هزینه حق امتیاز پتنت مذکور، اقدام به وضع قوانین کنترلی هزینه لیسانس پتنت با توجه به منافع عمومی حاصل از بکارگیری فناوری های مورد نیاز جامعه نمودند.

جمع بندی
سال 2016 میلادی، با توجه به در مرکز توجه قرار گرفتن مالکیت فکری از طریق تصویب و ارائه بسته سیاست ملی مالکیت فکری، سالی پر حادثه محسوب می گردد. در حال حاضر با توجه به حمایت سیاستگذاران دولتی از توسعه نظام مالکیت فکری در هند و ارائه تسهیلات حمایتی نظیر مشوق های مالیاتی به صاحبان کسب و کارهای نوآورانه، فرآیند ثبت پتنت در اداره ثبت اختراعات این کشور با رشدی بسیار خوب همراه گردیده است. با توجه به ابتکارات دولت در تسریع و سهولت کسب و کار، مدت زمان لازم برای حل اختلافات حقوقی مرتبط با مالکیت فکری می تواند به عنوان شاخصی مهم در ارزیابی نقادانه سیاست های تدوین شده به کار گرفته شود. 
منابع و ماخذ
نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدیدترین‌ها

آیا زنان تمایل کمتری به مخترع شدن دارند؟

آیا زنان تمایل کمتری به مخترع شدن دارند؟

نتایج تحقیقات نشان داده که علی‌رغم رشد نسبی تعداد اختراعات زنان، هنوز درصد پایینی از مخترعین را زنان تشکیل می‏دهند (به ازای هفت مخترع مرد، یک مخترع زن وجود دارد). نکته جالب‌تر در تحقیقات اخیر، نشان داده که در همین درصد پایین، تعداد زنانی که در یک تیم کاملاً زنانه از مخترعین باشند، تقریباً ناچیز است.

مقدمه‌ای بر اصول و مبانی جستجوی پتنت

مقدمه‌ای بر اصول و مبانی جستجوی پتنت

در این نوشتار، رویکرد و روش‌های اولیه برای جستجوی پتنت تشریح شده تا مبتدیانی که می‌خواهند این مسیر پر پیچ‌وخم و جذاب را تازه شروع کنند، بتوانند به تنهایی از عهده این کار برآیند. بدیهی است که جستجوی پتنت، یک کار تخصصی و سرشار از ظرایف است که شاید در پروژه‌های پیشرفته، حتی نیاز به کمک گرفتن از متخصصین این کار باشد.

از موفقیت در اختراع تا موفقیت در تجاری‌سازی

از موفقیت در اختراع تا موفقیت در تجاری‌سازی

در این نوشتار، سعی خواهد شد تا با بررسی همکاری‌های بالادستی (با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی) و پایین‌دستی (با مراکز تحقیق و توسعه صنایع بزرگ) در شرکت‌های فناور، اثرات این دو بر موفقیت کسب‌وکار از منظر اختراع و تجاری‌سازی را بررسی نماییم. اثر مشترک این دو نوع اتحاد فناورانه، الزامات مهمی برای کسب‌وکارهای کوچک، کارآفرینی و نوآوری فناورانه به همراه داشته و نیاز است که محققین، افراد فعال در این حوزه و همچنین سیاست‌گذاران، به آن‌ها دقت کافی داشته باشند.

راهکارهای درمانی کرونا از منظر حقوق مالکیت فکری

راهکارهای درمانی کرونا از منظر حقوق مالکیت فکری

احتمالاً شما هم در تب‌وتاب آخرین اخبار و گزارش‌ها پیرامون بیماری کرونا قرار دارید؛ بیماری جدیدی که از شهر ووهان چین آغاز شده و هنوز هم در حال قربانی گرفتن و انتشار در سرتاسر جهان است. در این نوشتار، با توجه به اهمیت کرونا و ضرورت یافتن راهکاری برای مبارزه با آن، از منظر حقوق مالکیت فکری نگاهی به این موضوع خواهیم داشت.

سیاست مالکیت فکری و هوش مصنوعی

سیاست مالکیت فکری و هوش مصنوعی

در کنار اثرات فراگیر هوش مصنوعی، ارتباط آن با مالکیت فکری می‌تواند یک چالش بزرگ و در عین حال فرصتی ارزشمند محسوب شود. نظر به اهمیت موضوع و به منظور آشنایی بیشتر با نقطه نظرات سازمان جهانی مالکیت فکری در رابطه با نقش فناوری‌های نوظهور در سیستم‌های مالکیت فکری و این‌که هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند سیستم پتنت و سایر حقوق مالکیت فکری را تحت تأثیر خود قرار دهد، در نوشتار حاضر به مرور و بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

جغرافیای نوآوری در جهان؛ تحلیل و بررسی گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری

جغرافیای نوآوری در جهان؛ تحلیل و بررسی گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری

نظر به اهمیت بحث نوآوری و نقش جغرافیای محلی در آن، در این نوشتار سعی خواهد شد تا گزارش اخیر سازمان جهانی مالکیت فکری، تحت عنوان «جغرافیای نوآوری: کانون‌های محلی و شبکه جهانی»، مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد. این‌که کمک‌های مالی و گرنت‌های تحقیقاتی در کجا می‌تواند قابلیت‌های فناوری‌های نوظهور را تقویت نماید، چگونه برنامه‌ریزی شهر هوشمند می‌تواند فرصت‌های همکاری و به اشتراک‌گذاری دانش را ترغیب نماید و درک نیروهای محرک روند فعالیت‌های نوآورانه در اقتصاد که توزیع منطقه‌ای درآمدها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از مهم‌ترین پرسش‌هایی است که گزارش مذکور می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد.