برنامه راهبردی «USPTO»؛ ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ میلادی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ برنامه راهبردی «USPTO»؛ ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ میلادی

مقدمه

یکی از مهم‌ترین اقدامات و اولویت‌های هر سازمان کوچک و بزرگ، تعیین اهداف و برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن‌ها است. از این طریق، منابع و امکانات سازمان، اعم از مالی، انسانی، تجهیزاتی و ... مشخص شده و می‌توان بهترین برنامه را برای استفاده از هر یک از این منابع، تدوین نمود. این کاری است که از طریق تدوین برنامه‌های راهبردی یا «Strategic Plan»، میسر می‌شود. باید توجه داشت که لزوم تدوین یک برنامه راهبردی دقیق و جامع، منحصر به یک شرکت فناور بزرگ، یک استارت‌آپ کوچک و حتی یک دانشگاه یا سازمان مردم‌نهاد نبوده و تمامی سازمان‌ها، کسب‌وکارها و بنگاه‌های اقتصادی، می‌بایست پیش‌بینی و برآورد نسبتاً جامعی از آینده خود داشته باشند. بدیهی است، برنامه راهبردی برای یک دفتر ثبت اختراع هم، موضوع آن‌چنان تعجب‌برانگیزی نخواهد بود. در این نوشتار، به منظور درک بهتر مسائل و چالش‌های دفاتر مالکیت فکری و آشنایی با مهم‌ترین اهداف تعریف شده از سوی این دفاتر، آخرین برنامه راهبردی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، به‌عنوان یکی از دفاتر بزرگ و معتبر دنیای «IP» که تحت عنوان «Strategic Plan 2018-2022» انتشار یافته است، مرور خواهیم کرد.

 

مروری بر تاریخچه شکل‌گیری و سیر تکامل «USPTO»

یکی از مشهورترین سیستم‌های پتنت در جهان و شاید مهم‌ترین آن‌ها، سیستم پتنت آمریکا است. بازار بسیار بزرگ، فعالیت و حضور گسترده برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناور در این کشور، توسعه و تجاری‌سازی آخرین فناوری‌های نوظهور در اکوسیستم‌هایی مانند دره سیلیکون و ...، موجب شده است تا یک «US» پتنت، به‌عنوان دارایی بسیار ارزشمندی برای شرکت‌های مختلف آمریکایی و شرکت‌های خارجی فعال در آمریکا، محسوب شود. نهاد متولی فعالیت‌های ثبت اختراع در آمریکا، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا یا اصطلاحاً «USPTO» نام دارد.

در ۱۹ ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، اعطای دهمین میلیون گواهی ثبت اختراع را جشن گرفت. این یک نقطه عطف بزرگ در سیر فعالیت‌های این نهاد مالکیت فکری محسوب می‌شود که نشان از استقبال چشمگیر مخترعین، نوآوران و شرکت‌های فناور برای ثبت اختراع در آمریکا دارد. این امر، زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم، از سال 1836 میلادی و آغاز شماره‌گذاری جدید «US» پتنت‌ها، ۷۵ سال طول کشید تا شمار پتنت‌های گرنت شده به یک میلیون پتنت برسد. این در حالی است که تنها در عرض 3 سال (۷ آوریل ۲۰۱۵ تا ۱۹ ژوئن ۲۰۱۸)، تعداد گواهی‌های ثبت اختراع اعطا شده، از نه میلیون به ده میلیون افزایش یافت.

بنیان‌گذاران و دولتمردان آمریکایی، از همان بدو استقلال این کشور، بر اهمیت اختراع و نوآوری تأکید داشتند و همین عامل، موجب شد تا تنها یک سال پس از تصویب قانون اساسی آمریکا، اولین قانون ثبت اختراع نیز، توسط کنگره این کشور به تصویب برسد. فرآیند ارزیابی و تأیید درخواست‌های ثبت پتنت در این قانون، بسیار ساده و ابتدایی بوده و توسط دادستان کل «ادموند راندولف»، وزیر دفاع «هنری ناکس» و وزیر امور خارجه «توماس جفرسون» انجام می‌گرفت. این وضعیت ادامه داشت تا این‌که در سال ۱۸۳۶ میلادی، اولین مرحله از اصلاح و بهبود سیستم پتنت آمریکا، مبتنی بر یک فرآیند ارزیابی فنی دقیق و به نسبت سخت‌گیرانه، آغاز گردید.

با وجود افزایش کیفیت پتنت‌های گرنت شده و رد بسیاری از درخواست‌های ارسالی، مجموعه پتنت‌های ثبت شده بین سال‌های ۱۷۹۰ تا ۱۸۳۶ میلادی (که اصطلاحاً «X-Patent» نامیده می‌شوند)، تنها شامل نام و تاریخ ثبت بوده و از سیستم شماره‌گذاری مشخصی برای شناسایی آن‌ها استفاده نمی‌شد. همین عامل، موجب شد تا دومین سیستم شماره‌گذاری جدید، از سال ۱۸۳۶ میلادی شروع به کار نموده و از آن تاریخ، روند افزایش درخواست‌ها سال به سال صعودی‌تر شده است.

اما چرا سیستم پتنت آمریکا این‌قدر موفق بوده است؟ آیا تنها دلیل این امر، ساختار اقتصادی و فناوری پیشرفته این کشور و فعالیت مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناور، نظیر گوگل، اپل و مایکروسافت بوده است؟ آیا می‌توان سهمی برای قوانین ثبت اختراع و نیز، نهادهای کارآمد مالکیت فکری آمریکا در نظر گرفت؟ «USPTO» بر چه اصول کلیدی بنیان نهاده شده و چگونه به این سیل تقاضا برای ثبت پتنت و نشان‌های تجاری پاسخ می‌دهد؟ مأموریت، چشم‌انداز و اهداف این سازمان چیست و چه فاکتورهای عملکردی برای آن تعریف شده است؟ «USPTO» برای آینده خود چه اندیشیده است؟

این‌ها پرسش‌هایی است که با بررسی آخرین سند برنامه راهبردی این سازمان، می‌توان پاسخ به آن‌ها پاسخ داد.

 

سند استراتژی «USPTO»

آخرین برنامه راهبردی دفتر ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا، بیانگر مأموریت‌ها و اهداف استراتژیک این نهاد بوده و رویکرد اصلی برای آینده سیستم ثبت اختراع و علائم تجاری در آمریکا را نشان می‌دهد. در ابتدای این سند، آمده است: «قرن بیست و یکم برای آمریکایی‌ها، با نوآوری‌هایی همراه بوده که راه و رسم زندگی را به‌طور کامل تغییر داده‌ است. نوآوری‌های فناورانه، چشم‌انداز ارتباطی جوامع را متحول ساخته و اکنون ما دسترسی سریع و گسترده‌تری به اطلاعات، سرگرمی‌ها و فناوری در حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل، خودروهای خودران، پزشکی، ساخت و تولید و حتی صنایع غذایی و بسته‌بندی داریم. نوآور،ی یک منبع ارزشمند ملی است که بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد. در اقتصاد مبتنی بر بازار ما، نوآوری یک کاتالیزور برای رونق کسب‌وکار و ایجاد شغل از طریق تجمع دانش، معرفی مداوم محصولات و خدمات جدید، بهبود بهره‌وری و نگهداری منابع محسوب می‌شود. شرکت‌های آمریکایی، انگیزه زیادی برای توسعه، تجاری‌سازی و حفاظت از نوآوری‌ها از طریق ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری دارند، تا بتوانند موقعیت خود را در بازارهای جهانی حفظ نمایند.»

در ادامه، مروری بر مهم‌ترین بخش‌های این سند استراتژیک خواهیم داشت:

 

الف) مأموریت:

اولین بخش از برنامه راهبردی «USPTO»، تعیین دقیق مأموریت این سازمان بوده که در بندهای زیر خلاصه می‌گردد:

  • سرعت بخشیدن و ارتقاء نوآوری، رقابت و رشد اشتغال در آمریکا، از طریق بهبود کیفی و زمان‌بندی ارزیابی پتنت‌ها و علائم تجاری ثبت شده، با هدف تولید حقوق مالکیت فکری قابل‌اطمینان؛
  • هدایت سیاست‌های مربوط به مالکیت فکری و بهبود حفاظت از حقوق «IP»؛
  • ترویج و ارائه اطلاعات در حوزه مالکیت فکری و آموزش جهانی در این حوزه.

از طریق اجرای تمام و کمال این مأموریت، «USPTO» می‌تواند حفاظت از نوآوری در آمریکا را تضمین نموده و موجب افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و تسریع در تجاری‌سازی نوآوری‌های حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها شود. در آمریکا، پتنت‌ها (یوتیلیتی پتنت، پتنت طراحی و پتنت گیاهی)، نشان‌های تجاری، اسرار تجاری و کپی‌رایت، ابزارهای اصلی برای ایجاد مالکیت بر دارایی‌های فکری است که در این میان، اختراعات و برندهای تجاری، دارای سود قابل‌ملاحظه‌ای برای صاحبان خود خواهند بود.

 

ب) چشم‌انداز:

چشم‌انداز تعیین شده برای دفتر ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا، «تبدیل شدن به یک رهبر ملی و جهانی در حوزه مالکیت فکری» است که نشان می‌دهد، این سازمان خود را هم در راستای منافع ملی و هم در راستای عرضه بین‌المللی اطلاعات در حوزه «IP»، متعهد می‌داند. «USPTO» سعی دارد تا خود را به‌عنوان یک رهبر ملی و جهانی در بحث مالکیت فکری مطرح سازد که هدف از آن، ارائه خدمات به مخترعین، نوآوران، شرکت‌های فناور و سایر ذینفعان در آمریکا و اقتصاد جهانی است. این چشم‌انداز جاه‌طلبانه، از طریق اعطای گواهی‌های ثبت اختراع قابل‌اعتماد با مرزهای شفاف و روشن در زمینه حفاظت‌های صورت گرفته و همچنین ثبت و صدور به موقع نشان‌های تجاری با کیفیت بالا، حاصل خواهد شد.

«USPTO» به‌عنوان یک رهبر جهانی در شکل‌گیری حفاظت از «IP»، خود را به‌عنوان یک منبع الهام و معیار الگوگیری دیگر کشورها می‌داند و سعی می‌کند تا سیستم «IP» خود را همچون استانداردی طلایی، در سرتاسر جهان نشر دهد. لازم به ذکر است که با توجه به ارزش بالقوه حفاظت از دارایی‌های فکری در آمریکا و تقاضای رو به رشد محصولات و خدمات «USPTO»، این چشم‌انداز دور از ذهن نیست. صحت این نکته زمانی شفاف‌تر می‌گردد که روند سال‌های اخیر را با دقت بیشتری بررسی نماییم. از ابتدای قرن جدید، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع (از سوی مخترعین و فناوران آمریکایی و خارجی)، تقریباً دو برابر شده است. این رشد محسوس در بخش نشان‌های تجاری نیز به چشم می‌خورد و درخواست‌های ثبت نشان تجاری از سوی ساکنین آمریکایی، دو برابر و از سوی افراد و شرکت‌های خارجی نیز، سه برابر شده است.

 

ج) اهداف استراتژیک:

برنامه راهبردی «USPTO»، سعی در گسترش چهارچوبی دارد تا به این نهاد در پاسخ مناسب به نیازهای داخلی و بین‌المللی در حوزه «IP»، کمک نماید. با استفاده از این چهارچوب، می‌توان ارتقاء سطح کارآمدی و اثربخشی سازمانی را دنبال نمود. بر این اساس، مهم‌ترین نکاتی که مدنظر سیاست‌گذاران ارشد دفتر ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا بوده است، به شرح زیر می‌باشد:

  • اعطای حقوق «IP» قابل‌اطمینان؛
  • تطبیق ظرفیت ارزیابی‌های ثبت اختراع و نشان‌های تجاری با تقاضای فعلی و آتی؛
  • مدرن‌سازی فناوری اطلاعات؛
  • ارتقاء تعامل با مشتریان؛
  • ترویج و ارتقاء یک فرهنگ مأموریت‌گرا و مبتنی بر کیفیت در بین کارکنان؛
  • حفاظت از حقوق «IP» در خارج از کشور؛
  • نظارت و کمک به حل مسائل مرتبط با مالکیت فکری در کنگره و دادگاه‌های قضایی؛
  • حفظ و ارتقاء مدل تأمین مالی پایدار؛
  • توسعه سیاست «IP».

مجموعه نکات فوق، کمک می‌کند تا فعالیت‌ها و اهداف لازم برای دستیابی به جایگاه رهبری جهانی «IP» مشخص‌تر شوند. در برنامه‌ریزی چهارساله «USPTO»، سه هدف استراتژیک و یک هدف حمایت از مأموریت، تعریف شده است که عملاً پایه و اساس فعالیت‌های «USPTO»، بر این چهار هدف قرار می‌گیرد. گفتنی است، این اهداف استراتژیک، با اهداف استراتژیک وزارت بازرگانی به‌عنوان نهاد بالادستی، کاملاً هماهنگ می‌باشد.

هدف استراتژیک ۱: بهینه‌سازی کیفیت و زمان‌بندی ثبت اختراعات؛

هدف استراتژیک ۲: بهینه‌سازی کیفیت و زمان‌بندی ثبت نشان‌های تجاری؛

هدف استراتژیک ۳: فراهم نمودن رهبری داخلی و جهانی برای بهبود سیاست‌های مالکیت فکری، اجرا و حفاظت از آن‌ها در سرتاسر جهان؛

هدف حمایت از مأموریت: تحقق تعالی سازمانی.

اهداف اول و دوم (پتنت و نشان‌های تجاری)، به اهداف کلان «USPTO» که بر نوآوری، رقابت و ارتقاء شغلی تأکید دارد، اشاره نموده است. شناسایی و تضمین حقوق مالکیت فکری، از طریق ارزیابی‌های باکیفیت و به وقت درخواست‌های ثبت اختراع و نشان‌های تجاری و بررسی مستمر فرآیندها از طریق این اهداف، دنبال می‌شود. تأکید اصلی در برنامه راهبردی ارائه شده، اعتمادسازی پیرامون اعطای گواهی ثبت اختراع و بررسی باکیفیت درخواست‌های ثبت نشان تجاری است؛ به‌طوری که اطمینان صاحبان حقوق و متقاضیان ثبت دارایی‌های فکری برای اختراع و سرمایه‌گذاری، جلب گردد.

هدف سوم هم، به دنبال مواردی مشابه با اهداف اول و دوم است، با این تفاوت که بر بهبود سیاست‌های «IP»، اجرا و حفاظت از آن‌ها در سراسر جهان و با هدف کمک به جامعه کسب‌وکار آمریکا در داخل و خارج کشور، متمرکز شده است.

در نهایت، هدف حمایت از مأموریت، شامل مسئولیت‌پذیری، رهبری، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، مشارکت کارکنان، تأمین مالی و نظارت است. این موارد، برای اجرای الزامات مرتبط با مأموریت «USPTO»، به‌ویژه تعهد به آموزش و توسعه، نقشی حیاتی دارد.

 

د) اهداف عملیاتی و شاخص‌های عملکردی:

همان‌گونه که در سطور پیشین اشاره گردید، برنامه راهبردی «USPTO» متشکل از سه هدف استراتژیک و یک هدف حمایت از مأموریت است. هر یک از این اهداف چهارگانه که به تعبیری، اهداف کلان این نهاد محسوب می‌شوند، متشکل از مجموعه‌ای از اهداف عملیاتی، ابتکارات مرتبط با هر یک از این اهداف عملیاتی و شاخص‌های کلیدی عملکرد جهت ارزیابی میزان دستیابی به اهداف است. در ادامه، سعی می‌گردد تا مروری اجمالی بر اهداف عملیاتی و شاخص‌های عملکردی تعریف شده برای هر یک از آن‌ها (با تمرکز بر اهداف مرتبط با ثبت اختراع)، داشته باشیم.

 

هدف استراتژیک اول: بهینه‌سازی کیفی و زمانی پتنت

  • هدف ۱: بهینه‌سازی مدت‌زمان ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع؛
  • هدف ۲: اعطای گواهی‌های قابل‌اطمینان؛
  • هدف ۳: پرورش نوآوری از طریق اثربخشی کسب‌وکار؛
  • هدف ۴: افزایش کارایی بررسی‌های حقوقی پتنت و درخواست‌های تجدیدنظر.

 

هدف استراتژیک دوم: بهینه‌سازی کیفی و زمانی نشان‌های تجاری

  • هدف ۱: بهینه‌سازی مدت‌زمان ارزیابی درخواست‌های ثبت نشان تجاری؛
  • هدف ۲: اعطای گواهی‌های قابل‌اطمینان؛
  • هدف ۳: پرورش و ارتقاء اثربخشی کسب‌وکار؛
  • هدف ۴: افزایش کارایی بررسی‌های حقوقی علائم تجاری و درخواست‌های تجدیدنظر.

 

هدف استراتژیک سوم: فراهم نمودن رهبری داخلی و جهانی برای بهبود سیاست‌های مالکیت فکری، اجرا و حفاظت از آن‌ها در سرتاسر جهان

  • هدف ۱: ارائه آموزش، آگاهی‌بخشی و رهبری سیاست‌های داخلی مالکیت فکری؛
  • هدف ۲: ارائه آموزش، آگاهی‌بخشی و رهبری سیاست‌های بین‌المللی مالکیت فکری.

 

هدف حمایت از مأموریت: تعالی سازمانی

  • هدف ۱: مدیریت سرمایه‌های انسانی و ارتقاء مشارکت کارکنان؛
  • هدف ۲: بهینه‌سازی سرعت، کیفیت و اثربخشی هزینه‌ها در فناوری اطلاعاتی جهت دستیابی به ارزش کسب‌وکار؛
  • هدف ۳: اطمینان از ثبات مالی برای تسهیل عملیات «USPTO»؛
  • هدف ۴: تقویت همکاری‌های «USPTO» با ذینفعان داخلی و خارجی.

 

بهینه‌سازی کیفی و زمانی پتنت

همان‌گونه که گفته شد، علاوه بر اهداف عملیاتی، برای هر یک از اهداف عملیاتی، مجموعه‌ای از اقدامات و شاخص‌های کلیدی عملکرد تعریف شده، تا دستیابی به اهداف استراتژیک و عملیاتی تسهیل گردد. در ادامه، مجموعه اقدامات و شاخص‌های عملکردی مرتبط با هدف استراتژیک نخست که به فرآیندهای ثبت اختراع اختصاص دارد، مرور می‌گردد.

بهینه‌سازی مدت‌زمان ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع:

در این هدف، اقداماتی نظیر بهبود چهارچوب‌های زمانی ارزیابی اختراعات، کمک گرفتن از نمونه‌های بین‌المللی برای کاهش زمان فرآیند ارزیابی و متعادل‌سازی ظرفیت کاری با تقاضای ورودی، مدنظر قرار گرفته است. همچنین، متعادل‌سازی اهداف زمانی، تعریف فرآیند مشخص برای تغییر جهت یوتیلیتی پتنت‌ها از سیستم طبقه‌بندی فعلی به سمت «CPC» و ارزیابی به کمک سایر درخواست‌های متقاضی در آمریکا و سایر سیستم‌های پتنت، از نمونه‌های شاخص‌های عملکردی تعریف شده است.

اعطای گواهی‌های قابل‌اطمینان:

افزایش قابلیت‌ها و توانمندی‌های ارزیابان در جستجوی دقیق دانش پیشین، بهبود محتوا و تحویل به‌موقع آموزش‌های فنی و حقوقی، به‌کارگیری داده‌های کیفی ثبت اختراع، ارتقاء استانداردهای ارزیابی و افزایش شفافیت، از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌بایست برای دستیابی به این هدف صورت گیرد. از مهم‌ترین شاخص‌های عملکردی نیز، می‌توان به میزان پیروی ارزیابان از رویه‌های تعیین شده، بررسی و تنظیم اهداف زمانی و ارزیابی و گزارش دهی مستمر از کیفیت ارزیابی‌ها، اشاره نمود.

پرورش نوآوری از طریق اثربخشی کسب‌وکار:

برای دستیابی به این هدف، توسعه و تحویل ابزارهای فناوری اطلاعات، به‌ویژه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، در اولویت قرار دارد. بهبود دسترسی و جستجوی آسان‌تر درخواست‌های داخلی و بین‌المللی، از دیگر مواردی است که در این زمینه پیش‌بینی شده است. تقویت ارزش‌های رفتاری و رهبری در سازمان، همراه با ارائه فرصت‌های مناسب به کارکنان و نیز، افزایش کمک‌ها به مخترعین مستقل و شرکت‌های کوچک، شاخص‌های عملکردی مرتبط با این هدف محسوب می‌شوند.

افزایش کارایی بررسی‌های حقوقی پتنت و درخواست‌های تجدیدنظر:

حل‌وفصل اعتراضات و افزایش مشارکت‌ها در دادگاه‌های تجدیدنظر، در این هدف مدنظر قرار گرفته است. استفاده از رویه‌ها و استانداردهای ساده و امکان‌پذیر، ارتقاء شفافیت و نیز حفظ استعدادهای ملی در سراسر کشور، از دیگر اقدامات در این حوزه است. کاهش زمان متوسط تقاضاهای تجدیدنظر، همکاری‌های رسمی و غیررسمی با ارزیابان و ذینفعان خارجی و بهبود رویه‌ها و فرآیندهای بررسی حقوقی و تجدیدنظرها، شاخص‌های عملکردی این هدف را تشکیل می‌دهند.

 

ارزیابی عملکرد؛ راهکاری برای بهبود عملکرد آینده

یکی از مهم‌ترین گام‌های مدیریت راهبردی در سازمان، ارزیابی مستمر فعالیت‌ها و اصلاح و بهبود راهبردهای فعلی بر مبنای نتایج این ارزیابی است. به عبارت بهتر، ارزیابی عملکرد کمک می‌نماید تا بازخوردی واقعی و به‌روز از وضعیت فعلی و میزان دسترسی به اهداف تعریف شده داشته باشیم. بدیهی است، تدوین یک برنامه راهبردی جامع و واقع‌گرایانه، در گرو ارزیابی‌های مستمر و ارائه بازخورد جهت بهبود اهداف استراتژیک آتی است.

«USPTO» به این مهم توجهی ویژه داشته و همه‌ساله یک ارزیابی دقیق و همه‌جانبه از فعالیت‌های خود بر مبنای اهداف و اقدامات موجود در برنامه راهبردی این نهاد، انجام می‌دهد. در ادامه، مروری خواهیم داشت بر گزارش عملکرد سال ۲۰۱۷ دفتر ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا که مبتنی بر برنامه راهبردی قبلی این نهاد (Strategic Plan 2014-2018)، انجام گرفته است.

۱.  پتنت:

در ارتباط با هدف استراتژیک نخست (بهینه‌سازی کیفی و زمانی پتنت)، میانگین زمان انتظار برای ارزیابی و اعطای گواهی ثبت اختراع در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲۴.۲ ماه بوده در حالی که هدف مشخص شده برای این سال، ۲۴.۸ ماه تعریف شده بود. از این منظر، «USPTO» از سال ۲۰۱۴ که کمی از هدف برنامه عقب بوده (میانگین زمانی ۲۷.۴ ماه در مقایسه با هدف ۲۶.۷ ماه)، همواره نزدیک به اهداف تعیین شده حرکت نموده است. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی نیز، عملکرد «USPTO» در زمینه مدت‌زمان ارزیابی‌ها و اعطای گواهی ثبت اختراع، بسیار درخشان بوده و به‌طور کامل به هدف تعیین شده در برنامه رسیده است. اهداف تعیین شده در این دو سال، به ترتیب ۲۷.۷ و ۲۵.۴ ماه بوده که با توجه به میانگین زمانی ۲۶.۶ و ۲۵.۳ ماه، می‌توان گفت، «USPTO» موفق به دستیابی نسبی به هدف نخست استراتژیک خود در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی گردیده است.

۲. نشان‌های تجاری:

هدف استراتژیک دوم «USPTO»، بهینه‌سازی کیفی و زمانی ثبت نشان‌های تجاری را مدنظر دارد. آمارها نشان می‌دهد که در این حوزه، وضعیت در مقایسه با ثبت اختراعات، بسیار بهتر است. هدف تعیین شده در برنامه راهبردی برای مدت‌زمان ثبت، ارزیابی و تأیید نشان‌های تجاری، برابر با ۱۲ ماه است که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ ثابت بوده است. میانگین زمان واقعی که می‌تواند معرف عملکرد این نهاد در ارتباط با هدف استراتژیک دوم باشد، به ترتیب برابر ۱۰، ۹.۸، ۱۰.۱، ۹.۸ و ۹.۵ ماه در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی بوده است که نشان می‌دهد، «USPTO» در تمامی سال‌های اخیر، به اهداف تعیین شده دست یافته است. نکته جالب دیگر، دستیابی به رکورد زمانی ۹.۵ ماه در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان بهترین عملکرد در طی این سال‌ها است که بیانگر بهبود مستمر عملکرد «USPTO» در این حوزه است.

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی، طیفی وسیع از سیاست‌گذاری‌ها و دستورالعمل‌های راهنما منتشر ساخته است. یکی از مهم‌ترین موارد، انتشار گزارشی پیرامون موضوعات قابل ثبت در سیستم پتنت تحت عنوان «Report on Patent Subject Matter Eligibility» بوده که به درک بهتر خواسته‌ها و انتظارات نوآوران و پاسخگویی به نگرانی‌ها و ملاحظات مرتبط با موضوعات قابل پتنت شدن، کمک شایانی نموده است. این نهاد، همچنین جلسات متعددی در کنگره و یا جلسات عمومی ترتیب داده تا ذینفعان سیستم پتنت و نشان‌های تجاری، بتوانند دیدگاه‌های خود را در این زمینه‌ها ابراز نمایند. مجموعه این اقدامات و همچنین مشارکت‌های وسیع با سایر نهادهای ملی و منطقه‌ای ثبت اختراع، در راستای هدف سوم استراتژیک برنامه راهبردی انجام گرفته تا رهبری جهانی «IP» در داخل (و مقیاس جهانی) را برای «USPTO» به ارمغان آورد. از این منظر، می‌توان گفت که این نهاد، توانسته است تا عملکردی موفق در خصوص دستیابی به هدف سوم و رهبری جهانی آمریکا در حوزه مالکیت فکری، داشته باشد.

«USPTO» در هدف حمایت از مأموریت خود، مسئولیت‌پذیری مشترک را یک پیش‌شرط در دستیابی به موفقیت می‌داند و اعتقاد دارد که با تطبیق و مدیریت سرمایه‌های انسانی، منابع اطلاعاتی، زیرساخت‌ها و مدیریت امنیت و البته سرمایه‌های پایدار مالی، می‌توان دستیابی به سه هدف استراتژیک را محقق نمود. گزارش عملکرد سال ۲۰۱۷ این نهاد، نشان می‌دهد که توجه خاصی به دو موضوع زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری برای توسعه آن‌ها و نیز، توسعه سرمایه‌های انسانی از طریق آموزش و ارائه فرصت‌های رشد به تمامی کارکنان، مبذول گردیده است. توسعه آموزش‌ها در زمینه علم، فناوری، مهندسی و علوم ریاضی، از دیگر اقداماتی است که می‌تواند استعدادها و مخترعین جوان در سراسر آمریکا را شناسایی و ترغیب به ثبت نوآوری‌ها و اختراعاتشان در سیستم پتنت نماید.

منابع و ماخذ