برند مشهور صنعت عکاسی و پیشگام در نوآوری و اختراع: «Canon»
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

برند مشهور صنعت عکاسی و پیشگام در نوآوری و اختراع: «Canon»

اگر کمی به دنیای عکاسی علاقه‌مند باشید، حتماً نام برند مشهور کانن (Canon) به گوشتان خورده است. این شرکت ژاپنی که در زمینه تولید انواع دوربین و سایر تجهیزات مربوط به عکاسی و تصویربرداری، دستگاه‌های فتوکپی، پرینتر و البته تجهیزات تصویربرداری پزشکی فعال است، در سال ۱۹۳۳ و تحت عنوان «Precision Optical Instruments Laboratory» آغاز به کار کرد. در ادامه فعالیت‌ها، چهار سال بعد در سال ۹۱۳۷ میلادی، شرکت «Precision Optical Industry» تأسیس گردید.

نخستین دستاورد آن‌ها، بسیار فراتر از پیش‌بینی بود و در سال ۱۹۳۴ میلادی، دوربینی ۳۵ میلی‌متری به بازار ژاپن عرضه کردند. آن‌ها نام این دوربین را «Kwanon» نهادند که در زبان بودایی، به معنای تشکر است. از آنجا که دوربین مذکور، اولین و مهم‌ترین محصول شرکت محسوب می‌شد، نام شرکت را در سال ۱۹۴۷، به «Canon Camera» تغییر دادند. البته آن‌ها در سال ۱۹۳۵ میلادی، نشان تجاری «Canon» را به ثبت رسانیده بود.

پس از جنگ جهانی دوم و در اوج فشارهای اقتصادی متحمل شده از سوی فناوران ژاپنی، اقناع آمریکایی‌ها برای صادرات دوربین‌های شرکت کانن در دستور کار بنیان‌گذاران قرار گرفت و این استراتژی هوشمندانه، به مقدمه‌ای برای صادرات به آمریکا و جهانی شدن فعالیت‌های این شرکت بدل گردید.

یک نکته جالب پیرامون شرکت کانن، این است که در تمامی هشتاد و چند سالی که از تأسیس آن می‌گذرد، تحقیق و نوآوری برای تولید محصولات و فناوری‌های جدید، هیچ‌گاه فراموش نشده است. همکاری گسترده با دانشگاه‌های ژاپن و سایر شرکت‌های صنعتی و همچنین راه‌اندازی مرکز تحقیقات اپتیک، از جمله سیاست‌های این شرکت برای پیشبرد نوآوری در سال‌های گذشته محسوب می‌شود. کانن در رده ۳۴۵ لیست «فورچون ۵۰۰» قرار داشته و با ۱۹۵.۰۵۶ کارمند، خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های نوآور جهان مطرح ساخته است.

بدیهی است که نوآوری مستمر و عرضه انواع محصولات فناورانه، مستلزم حفاظت مناسب از آن‌ها است و از همین رو، کانن به یک بازیگر پرکار در دنیای مالکیت فکری بدل شده است. اخذ ۳.۵۴۸ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی و کسب رده سوم شرکت‌های برتر در این حوزه، خود گواهی بر استراتژی جامع و گسترده مالکیت فکری کانن می‌باشد. این تعداد «US» پتنت و رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ ، اهمیت بازار صادراتی آمریکا را برای مدیران شرکت کانن نشان می‌دهد. همچنین این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳.۴۲۸ درخواست جدید در «USPTO» به ثبت رسانیده و رده چهارم شرکت‌های برتر در پرونده‌های ثبت اختراع را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است که کانن که پس از یک دوره نزول در خصوص ثبت اختراع در آمریکا در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۹ میلادی باز هم روند صعودی را در پیش گرفته که البته موفق به شکستن رکورد ۴.۰۸۶ درخواست سال ۲۰۱۵ نشده است.

کانن یک شرکت با گستره فعالیت‌های جهانی و با ارزش بازار ۳۰/۹ میلیارد دلار است و از همین رو، بازارهای جذاب کشورهای مختلف را هدف قرار می‌دهد. برای مثال، این شرکت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، موفق به اخذ ۲.۵۱۷ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) گردیده است که رشدی تقریباً ۶۰ درصدی - از ۳۸۱ پتنت در سال ۲۰۱۵ به ۶۰۸ پتنت در سال ۲۰۱۹- را نشان می‌دهد. گفتنی است که اگرچه روند اخذ گواهی کانن در اروپا صعودی بوده، اما رتبه ۱۲ این شرکت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، پس از یک پله صعود در سال ۲۰۱۷، دوباره نزولی شده و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، به ترتیب در رده‌های ۱۴ و ۱۸ قرار گرفته است.

 

تعداد درخواست‌های ثبت اختراع و گواهی‌های ثبت اختراع  «USPTO» و «EPO» و تعداد درخواست «PCT»

تعداد اختراعات شرکت canon

استفاده گسترده از پیمان همکاری ثبت اختراع، از دیگر ویژگی‌های کانن است که البته در طی سال‌های اخیر، روندی کاهشی یافته و از ۴۰۰ درخواست «PCT» در سال ۲۰۱۱، به ۲۹۸ درخواست در سال ۲۰۱۸ رسیده است. کسب رتبه ۷۲ از نظر تعداد درخواست‌های «PCT» در سال ۲۰۱۸ که تفاوت فاحشی با وضعیت کانن در رده‌بندی دارندگان «US» پتنت، پتنت‌های اروپایی و حتی درخواست‌های «PCT» در سال‌های گذشته دارد (رتبه ۲۴ در سال ۲۰۱۰) ، نشان از استراتژی جدید این شرکت و تمرکز بر برخی بازارهای خاص جغرافیایی دارد. لازم به تأکید است که تعداد ثبت درخواست‌های «PCT» مد نظر قرار گرفته در این گزارش، با عنوان شرکت «Canon Kabushiki Kaisha» بوده و کانن در طی سال‌های مختلف، با استفاده از زیرمجموعه‌های متنوع خود، نظیر «Canon USA» و «Canon ANELVA Corporation» و «Canon U.S. Life Sciences» نیز درخواست‌هایی را به ثبت رسانیده است.

در پایان، شایان ذکر است که اطلاعات و آمارهای ارائه شده در این گزارش، در تاریخ شانزدهم آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی و از مجموعه وب‌سایت‌های «IFI Claims»، «سازمان جهانی مالکیت فکری»، «فوربس» و «فورچون»، توسط کانون پتنت ایران استخراج شده و احتمال به‌روزرسانی و تغییرات جزئی این اطلاعات در آینده وجود دارد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدیدترین‌ها

خلاقیت، هوش و نوآوری

خلاقیت، هوش و نوآوری

هوش، خلاقیت و نوآوری، از مهم‌ترین شاخصه‌های پیشرفت و موفقیت در جوامع فعلی به شمار رفته و تبلور آن‌ها در یک چهارچوب مشخص و ضابطه‌مند، توسعه فناوری‌های نوظهور را به دنبال خواهد داشت. اما سؤال اینجا است که این سه مفهوم، چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ آیا هوش و یا به تعبیر عامیانه، «IQ» بالا، همان خلاقیت است؟ آیا خلاقیت را می‌توان طی مرور زمان افزایش داد یا به عبارت بهتر، خلاقیت یاد گرفتنی است؟ ارتباط هوش و خلاقیت با نوآوری چگونه است؟ این‌ها پرسش‌هایی است که در مقاله حاضر به آن‌ها پرداخته و سعی شده تا به خلاقیت جمعی، به‌عنوان یکی از ابزارهای فوق‌العاده در کسب‌وکارهای امروزی بپردازیم.

نقش مدیران در شکوفایی خلاقیت سازمانی

نقش مدیران در شکوفایی خلاقیت سازمانی

خلاقیت یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت و قلب تپنده کسب‌وکار محسوب می‌شود. بنا به تعریف، خلاقیت توانایی خلق چیزی جدید و مناسب برای رفع نیازهای موجود است. از همین رو، خلاقیت مؤلفه‌ای ضروری برای کارآفرینانی به شمار رفته که تصمیم دارند کسب‌وکاری جدید راه‌اندازی نموده یا کسب‌وکار موجود خود را به اوج رسانده و آن را به رهبر صنعت خود تبدیل نمایند. در این نوشتار، از نگاه صاحاب‌نظران و افراد شاغل در غو‌ل‌های فناوری، به میزان اثربخشی مدیریت یک سازمان در شکل‌گیری و پذیرش خلاقیت در میان کارکنان می‌پردازیم.

پتنت خود را چگونه بفروشیم؟

پتنت خود را چگونه بفروشیم؟

شاید شما هم یکی از آن نوابغ خوش‌فکر و خلاقی باشید که هر روز ایده‌هایی جدید به ذهنتان می‌رسد. ایده‌هایی که به نظر خودتان ارزشی مافوق تصور دارند. با این حال، آیا لزوماً شما قادر به فروش ایده‌هایتان خواهید بود؟ در این مقاله، با مروری بر شکل‌گیری ایده‌های خلاقانه و الزامات اولیه فروش آن‌ها، به چگونگی استفاده از دانش پیشین در فروش ایده و بهترین راهکارهای واگذاری پتنت می‌پردازیم.

اینتل؛ پیشگام صنعت ریزپردازنده‌ها

اینتل؛ پیشگام صنعت ریزپردازنده‌ها

اگر به دنیای فناوری و به‌طور خاص فناوری اطلاعات و کامپیوتر علاقه‌مند هستید، احتمالاً نام شرکت مشهور اینتل، زیاد به گوشتان خورده است. این شرکت که از پیشگامان طراحی و ساخت پردازنده‌ها قلمداد می‌شود، نام خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های نوآور و خلاق مطرح نموده و در رده‌های بالای نوآورترین شرکت‌های جهان جای گرفته است. در این مقاله، از سلسله مقالات معرفی فناوران، پس از مرور اجمالی تأسیس و سیر پیشرفت و تکامل اینتل، استراتژی‌های مالکیت فکری و ثبت اختراع این شرکت را مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهیم.

دانشگاه هاروارد؛ اسب تک‌شاخ دانشگاه‌های نوآور

دانشگاه هاروارد؛ اسب تک‌شاخ دانشگاه‌های نوآور

بی‌شک، دانشگاه هاروارد در زمره مشهورترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرد. دانشگاهی بی‌همتا که هشت رئیس‌جمهور آمریکا، از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. اما این دانشگاه، مختص سیاستمداران نبوده و افرای چون بیل گیتس، مارک زاکربرگ، موریس چانگ و بسیاری دیگر از آفرینندگان غول‌های فناوری جهان، از دل این دانشگاه بیرون آمده‌اند. در این مقاله که از سلسله مقالات معرفی دانشگاه‌های نوآور و کارآفرین ارائه می‌گردد، به مرور و بررسی فعالیت‌های ثبت اختراع دانشگاه هاروارد، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر جهان در این زمینه می‌پردازیم.

موفقیت دفتر ثبت اختراع اروپا در دستیابی به اهداف برنامه راهبردی

موفقیت دفتر ثبت اختراع اروپا در دستیابی به اهداف برنامه راهبردی

در سال‌های اخیر، دفاتر بزرگ و معتبر مالکیت فکری، از جمله «USPTO» و «EPO»، از برنامه‌های راهبردی خود رونمایی کرده و تمامی اقدامات اجرایی و پروژه‌های خود را در راستای این برنامه‌ها تنظیم کرده‌اند. در این بین، رصد میزان تطابق و هم‌راستایی با برنامه و درصد دستیابی به اهداف تعیین شده، یکی از مهم‌ترین گام‌های کنترلی در اصلاح و بهبود یک برنامه راهبردی محسوب می‌شود که این مهم نیز، در دستور کار دفاتر مالکیت فکری قرار دارد. نظر به انتشار گزارش سالانه «EPO» از برنامه راهبردی خود تحت عنوان «Strategic Plan 2023»، در این نوشتار، به بررسی و تحلیل گزارش مذکور پرداخته که می‌تواند مورد استفاده سیاست‌گذاران امر قرار گیرد.