برند مشهور صنعت عکاسی و پیشگام در نوآوری و اختراع: «Canon»
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ برند مشهور صنعت عکاسی و پیشگام در نوآوری و اختراع: «Canon»

اگر کمی به دنیای عکاسی علاقه‌مند باشید، حتماً نام برند مشهور کانن (Canon) به گوشتان خورده است. این شرکت ژاپنی که در زمینه تولید انواع دوربین و سایر تجهیزات مربوط به عکاسی و تصویربرداری، دستگاه‌های فتوکپی، پرینتر و البته تجهیزات تصویربرداری پزشکی فعال است، در سال ۱۹۳۳ و تحت عنوان «Precision Optical Instruments Laboratory» آغاز به کار کرد. در ادامه فعالیت‌ها، چهار سال بعد در سال ۹۱۳۷ میلادی، شرکت «Precision Optical Industry» تأسیس گردید.

نخستین دستاورد آن‌ها، بسیار فراتر از پیش‌بینی بود و در سال ۱۹۳۴ میلادی، دوربینی ۳۵ میلی‌متری به بازار ژاپن عرضه کردند. آن‌ها نام این دوربین را «Kwanon» نهادند که در زبان بودایی، به معنای تشکر است. از آنجا که دوربین مذکور، اولین و مهم‌ترین محصول شرکت محسوب می‌شد، نام شرکت را در سال ۱۹۴۷، به «Canon Camera» تغییر دادند. البته آن‌ها در سال ۱۹۳۵ میلادی، نشان تجاری «Canon» را به ثبت رسانیده بود.

پس از جنگ جهانی دوم و در اوج فشارهای اقتصادی متحمل شده از سوی فناوران ژاپنی، اقناع آمریکایی‌ها برای صادرات دوربین‌های شرکت کانن در دستور کار بنیان‌گذاران قرار گرفت و این استراتژی هوشمندانه، به مقدمه‌ای برای صادرات به آمریکا و جهانی شدن فعالیت‌های این شرکت بدل گردید.

یک نکته جالب پیرامون شرکت کانن، این است که در تمامی هشتاد و چند سالی که از تأسیس آن می‌گذرد، تحقیق و نوآوری برای تولید محصولات و فناوری‌های جدید، هیچ‌گاه فراموش نشده است. همکاری گسترده با دانشگاه‌های ژاپن و سایر شرکت‌های صنعتی و همچنین راه‌اندازی مرکز تحقیقات اپتیک، از جمله سیاست‌های این شرکت برای پیشبرد نوآوری در سال‌های گذشته محسوب می‌شود. کانن در رده ۳۴۵ لیست «فورچون ۵۰۰» قرار داشته و با ۱۹۵.۰۵۶ کارمند، خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های نوآور جهان مطرح ساخته است.

بدیهی است که نوآوری مستمر و عرضه انواع محصولات فناورانه، مستلزم حفاظت مناسب از آن‌ها است و از همین رو، کانن به یک بازیگر پرکار در دنیای مالکیت فکری بدل شده است. اخذ ۳.۵۴۸ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی و کسب رده سوم شرکت‌های برتر در این حوزه، خود گواهی بر استراتژی جامع و گسترده مالکیت فکری کانن می‌باشد. این تعداد «US» پتنت و رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ ، اهمیت بازار صادراتی آمریکا را برای مدیران شرکت کانن نشان می‌دهد. همچنین این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳.۴۲۸ درخواست جدید در «USPTO» به ثبت رسانیده و رده چهارم شرکت‌های برتر در پرونده‌های ثبت اختراع را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است که کانن که پس از یک دوره نزول در خصوص ثبت اختراع در آمریکا در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۹ میلادی باز هم روند صعودی را در پیش گرفته که البته موفق به شکستن رکورد ۴.۰۸۶ درخواست سال ۲۰۱۵ نشده است.

کانن یک شرکت با گستره فعالیت‌های جهانی و با ارزش بازار ۳۰/۹ میلیارد دلار است و از همین رو، بازارهای جذاب کشورهای مختلف را هدف قرار می‌دهد. برای مثال، این شرکت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، موفق به اخذ ۲.۵۱۷ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) گردیده است که رشدی تقریباً ۶۰ درصدی - از ۳۸۱ پتنت در سال ۲۰۱۵ به ۶۰۸ پتنت در سال ۲۰۱۹- را نشان می‌دهد. گفتنی است که اگرچه روند اخذ گواهی کانن در اروپا صعودی بوده، اما رتبه ۱۲ این شرکت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، پس از یک پله صعود در سال ۲۰۱۷، دوباره نزولی شده و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، به ترتیب در رده‌های ۱۴ و ۱۸ قرار گرفته است.

 

تعداد درخواست‌های ثبت اختراع و گواهی‌های ثبت اختراع  «USPTO» و «EPO» و تعداد درخواست «PCT»

تعداد اختراعات شرکت canon

استفاده گسترده از پیمان همکاری ثبت اختراع، از دیگر ویژگی‌های کانن است که البته در طی سال‌های اخیر، روندی کاهشی یافته و از ۴۰۰ درخواست «PCT» در سال ۲۰۱۱، به ۲۹۸ درخواست در سال ۲۰۱۸ رسیده است. کسب رتبه ۷۲ از نظر تعداد درخواست‌های «PCT» در سال ۲۰۱۸ که تفاوت فاحشی با وضعیت کانن در رده‌بندی دارندگان «US» پتنت، پتنت‌های اروپایی و حتی درخواست‌های «PCT» در سال‌های گذشته دارد (رتبه ۲۴ در سال ۲۰۱۰) ، نشان از استراتژی جدید این شرکت و تمرکز بر برخی بازارهای خاص جغرافیایی دارد. لازم به تأکید است که تعداد ثبت درخواست‌های «PCT» مد نظر قرار گرفته در این گزارش، با عنوان شرکت «Canon Kabushiki Kaisha» بوده و کانن در طی سال‌های مختلف، با استفاده از زیرمجموعه‌های متنوع خود، نظیر «Canon USA» و «Canon ANELVA Corporation» و «Canon U.S. Life Sciences» نیز درخواست‌هایی را به ثبت رسانیده است.

در پایان، شایان ذکر است که اطلاعات و آمارهای ارائه شده در این گزارش، در تاریخ شانزدهم آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی و از مجموعه وب‌سایت‌های «IFI Claims»، «سازمان جهانی مالکیت فکری»، «فوربس» و «فورچون»، توسط کانون پتنت ایران استخراج شده و احتمال به‌روزرسانی و تغییرات جزئی این اطلاعات در آینده وجود دارد.