برند مشهور صنعت عکاسی و پیشگام در نوآوری و اختراع: «Canon»
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

برند مشهور صنعت عکاسی و پیشگام در نوآوری و اختراع: «Canon»

اگر کمی به دنیای عکاسی علاقه‌مند باشید، حتماً نام برند مشهور کانن (Canon) به گوشتان خورده است. این شرکت ژاپنی که در زمینه تولید انواع دوربین و سایر تجهیزات مربوط به عکاسی و تصویربرداری، دستگاه‌های فتوکپی، پرینتر و البته تجهیزات تصویربرداری پزشکی فعال است، در سال ۱۹۳۳ و تحت عنوان «Precision Optical Instruments Laboratory» آغاز به کار کرد. در ادامه فعالیت‌ها، چهار سال بعد در سال ۹۱۳۷ میلادی، شرکت «Precision Optical Industry» تأسیس گردید.

نخستین دستاورد آن‌ها، بسیار فراتر از پیش‌بینی بود و در سال ۱۹۳۴ میلادی، دوربینی ۳۵ میلی‌متری به بازار ژاپن عرضه کردند. آن‌ها نام این دوربین را «Kwanon» نهادند که در زبان بودایی، به معنای تشکر است. از آنجا که دوربین مذکور، اولین و مهم‌ترین محصول شرکت محسوب می‌شد، نام شرکت را در سال ۱۹۴۷، به «Canon Camera» تغییر دادند. البته آن‌ها در سال ۱۹۳۵ میلادی، نشان تجاری «Canon» را به ثبت رسانیده بود.

پس از جنگ جهانی دوم و در اوج فشارهای اقتصادی متحمل شده از سوی فناوران ژاپنی، اقناع آمریکایی‌ها برای صادرات دوربین‌های شرکت کانن در دستور کار بنیان‌گذاران قرار گرفت و این استراتژی هوشمندانه، به مقدمه‌ای برای صادرات به آمریکا و جهانی شدن فعالیت‌های این شرکت بدل گردید.

یک نکته جالب پیرامون شرکت کانن، این است که در تمامی هشتاد و چند سالی که از تأسیس آن می‌گذرد، تحقیق و نوآوری برای تولید محصولات و فناوری‌های جدید، هیچ‌گاه فراموش نشده است. همکاری گسترده با دانشگاه‌های ژاپن و سایر شرکت‌های صنعتی و همچنین راه‌اندازی مرکز تحقیقات اپتیک، از جمله سیاست‌های این شرکت برای پیشبرد نوآوری در سال‌های گذشته محسوب می‌شود. کانن در رده ۳۴۵ لیست «فورچون ۵۰۰» قرار داشته و با ۱۹۵.۰۵۶ کارمند، خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های نوآور جهان مطرح ساخته است.

بدیهی است که نوآوری مستمر و عرضه انواع محصولات فناورانه، مستلزم حفاظت مناسب از آن‌ها است و از همین رو، کانن به یک بازیگر پرکار در دنیای مالکیت فکری بدل شده است. اخذ ۳.۵۴۸ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی و کسب رده سوم شرکت‌های برتر در این حوزه، خود گواهی بر استراتژی جامع و گسترده مالکیت فکری کانن می‌باشد. این تعداد «US» پتنت و رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ ، اهمیت بازار صادراتی آمریکا را برای مدیران شرکت کانن نشان می‌دهد. همچنین این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳.۴۲۸ درخواست جدید در «USPTO» به ثبت رسانیده و رده چهارم شرکت‌های برتر در پرونده‌های ثبت اختراع را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است که کانن که پس از یک دوره نزول در خصوص ثبت اختراع در آمریکا در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۹ میلادی باز هم روند صعودی را در پیش گرفته که البته موفق به شکستن رکورد ۴.۰۸۶ درخواست سال ۲۰۱۵ نشده است.

کانن یک شرکت با گستره فعالیت‌های جهانی و با ارزش بازار ۳۰/۹ میلیارد دلار است و از همین رو، بازارهای جذاب کشورهای مختلف را هدف قرار می‌دهد. برای مثال، این شرکت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، موفق به اخذ ۲.۵۱۷ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) گردیده است که رشدی تقریباً ۶۰ درصدی - از ۳۸۱ پتنت در سال ۲۰۱۵ به ۶۰۸ پتنت در سال ۲۰۱۹- را نشان می‌دهد. گفتنی است که اگرچه روند اخذ گواهی کانن در اروپا صعودی بوده، اما رتبه ۱۲ این شرکت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، پس از یک پله صعود در سال ۲۰۱۷، دوباره نزولی شده و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، به ترتیب در رده‌های ۱۴ و ۱۸ قرار گرفته است.

 

تعداد درخواست‌های ثبت اختراع و گواهی‌های ثبت اختراع  «USPTO» و «EPO» و تعداد درخواست «PCT»

تعداد اختراعات شرکت canon

استفاده گسترده از پیمان همکاری ثبت اختراع، از دیگر ویژگی‌های کانن است که البته در طی سال‌های اخیر، روندی کاهشی یافته و از ۴۰۰ درخواست «PCT» در سال ۲۰۱۱، به ۲۹۸ درخواست در سال ۲۰۱۸ رسیده است. کسب رتبه ۷۲ از نظر تعداد درخواست‌های «PCT» در سال ۲۰۱۸ که تفاوت فاحشی با وضعیت کانن در رده‌بندی دارندگان «US» پتنت، پتنت‌های اروپایی و حتی درخواست‌های «PCT» در سال‌های گذشته دارد (رتبه ۲۴ در سال ۲۰۱۰) ، نشان از استراتژی جدید این شرکت و تمرکز بر برخی بازارهای خاص جغرافیایی دارد. لازم به تأکید است که تعداد ثبت درخواست‌های «PCT» مد نظر قرار گرفته در این گزارش، با عنوان شرکت «Canon Kabushiki Kaisha» بوده و کانن در طی سال‌های مختلف، با استفاده از زیرمجموعه‌های متنوع خود، نظیر «Canon USA» و «Canon ANELVA Corporation» و «Canon U.S. Life Sciences» نیز درخواست‌هایی را به ثبت رسانیده است.

در پایان، شایان ذکر است که اطلاعات و آمارهای ارائه شده در این گزارش، در تاریخ شانزدهم آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی و از مجموعه وب‌سایت‌های «IFI Claims»، «سازمان جهانی مالکیت فکری»، «فوربس» و «فورچون»، توسط کانون پتنت ایران استخراج شده و احتمال به‌روزرسانی و تغییرات جزئی این اطلاعات در آینده وجود دارد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدیدترین‌ها

پتنت خود را چگونه بفروشیم؟

پتنت خود را چگونه بفروشیم؟

شاید شما هم یکی از آن نوابغ خوش‌فکر و خلاقی باشید که هر روز ایده‌هایی جدید به ذهنتان می‌رسد. ایده‌هایی که به نظر خودتان ارزشی مافوق تصور دارند. با این حال، آیا لزوماً شما قادر به فروش ایده‌هایتان خواهید بود؟ در این مقاله، با مروری بر شکل‌گیری ایده‌های خلاقانه و الزامات اولیه فروش آن‌ها، به چگونگی استفاده از دانش پیشین در فروش ایده و بهترین راهکارهای واگذاری پتنت می‌پردازیم.

۱۰ مخترعی که هیچ درآمدی از اختراعاتشان کسب نکردند!

۱۰ مخترعی که هیچ درآمدی از اختراعاتشان کسب نکردند!

واقعیت این است که کسب سود از ایده‌های جدید و نوآورانه، کار آنچنان آسانی نیست. برخی سرمایه تولید ندارند، برخی روحیه و اعتمادبه‌نفس کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را در خود نمی‌بینند، ایده برخی دیگر هم پیش از این‌که بتوانند اقدامی برای بهره‌برداری و درآمدزایی از آن انجام دهند، دزدیده می‌شود. در این مقاله، با ده مخترعی آشنا می‌شویم که به‌رغم نبوغ زیاد و اختراعات هوشمندانه، بهره مالی لازم را از اختراعشان نبرده‌اند.

دانشگاه تگزاس؛ غول بزرگ آموزشی و تحقیقاتی آمریکا

دانشگاه تگزاس؛ غول بزرگ آموزشی و تحقیقاتی آمریکا

در این نوشتار از سلسله مقالات دانشگاه‌های نوآور، دانشگاه تگزاس (University of Texas System) به‌عنوان یکی از متقاضیان برتر ثبت اختراع، مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد. مرور فعالیت‌های ثبت اختراع این دانشگاه، کمک می‌کند تا درک بهتری از نوآوری و کارآفرینی در محیط‌های آکادمیک و نقش کلیدی «IP» در این زمینه بیابیم.

«LG»؛ شرکتی در خط مقدم نوآوری

«LG»؛ شرکتی در خط مقدم نوآوری

شرکتت کره‌ای «LG»، در طیف وسیعی از حوزه‌های فناوری، از لوازم بهداشتی و شیمیایی گرفته تا محصولات الکترونیکی و مخابراتی فعالیت داشته و به همین دلیل، حفاظت جدی از نوآوری‌های خود را در صدر اولویت‌های تجاری قرار داده است. در این نوشتار، استراتژی‌های مالکیت فکری و به‌طور خاص، فعالیت‌های ثبت اختراع این شرکت را طی سال‌های اخیر بررسی نموده که رویکرد یک شرکت‌ بین‌المللی موفق نسبت به حقوق مالکیت فکری را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

اپل؛ تجسم جسارت، نوآوری و خلاقیت

اپل؛ تجسم جسارت، نوآوری و خلاقیت

تاریخچه اپل، متشکل از چهار دهه نوآوری و تلاش برای توسعه محصولات مبتنی بر فناوری است. این شرکت که در سال 2019 میلادی، برای هفتمین سال پیاپی به‌عنوان ارزشمندترین برند جهان معرفی شد، موفقیت‌هایش را مرهون استراتژی نوآوری مستمر و تغییرات مداوم در سبد محصولات و حفاظت از دارایی‌های فکری گسترده‌اش می‌باشد. در این نوشتار، با مرور استراتژی‌های مالکیت فکری اپل، درک بهتری از رمز و راز موفقیت این غول دنیای فناوری به دست می‌آوریم.

مروری بر عملکرد دفتر ثبت اختراع ژاپن در سال ۲۰۱۹

مروری بر عملکرد دفتر ثبت اختراع ژاپن در سال ۲۰۱۹

دفتر ثبت اختراع ژاپن (JPO)، به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در حوزه مالکیت فکری، سالانه میزبان خیل عظیمی از درخواست‌های ثبت اختراع است. نظر به اهمیت سیستم پتنت در مناسبات فناورانه و رشد اقتصادی کشورها، در این گزارش به بررسی عملکرد دفتر ثبت اختراع ژاپن در سال ۲۰۱۹ میلادی پرداخته و آخرین استراتژی‌های اتخاذ شده از سوی این نهاد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.