برند مشهور صنعت عکاسی و پیشگام در نوآوری و اختراع: «Canon»
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

برند مشهور صنعت عکاسی و پیشگام در نوآوری و اختراع: «Canon»

اگر کمی به دنیای عکاسی علاقه‌مند باشید، حتماً نام برند مشهور کانن (Canon) به گوشتان خورده است. این شرکت ژاپنی که در زمینه تولید انواع دوربین و سایر تجهیزات مربوط به عکاسی و تصویربرداری، دستگاه‌های فتوکپی، پرینتر و البته تجهیزات تصویربرداری پزشکی فعال است، در سال ۱۹۳۳ و تحت عنوان «Precision Optical Instruments Laboratory» آغاز به کار کرد. در ادامه فعالیت‌ها، چهار سال بعد در سال ۹۱۳۷ میلادی، شرکت «Precision Optical Industry» تأسیس گردید.

نخستین دستاورد آن‌ها، بسیار فراتر از پیش‌بینی بود و در سال ۱۹۳۴ میلادی، دوربینی ۳۵ میلی‌متری به بازار ژاپن عرضه کردند. آن‌ها نام این دوربین را «Kwanon» نهادند که در زبان بودایی، به معنای تشکر است. از آنجا که دوربین مذکور، اولین و مهم‌ترین محصول شرکت محسوب می‌شد، نام شرکت را در سال ۱۹۴۷، به «Canon Camera» تغییر دادند. البته آن‌ها در سال ۱۹۳۵ میلادی، نشان تجاری «Canon» را به ثبت رسانیده بود.

پس از جنگ جهانی دوم و در اوج فشارهای اقتصادی متحمل شده از سوی فناوران ژاپنی، اقناع آمریکایی‌ها برای صادرات دوربین‌های شرکت کانن در دستور کار بنیان‌گذاران قرار گرفت و این استراتژی هوشمندانه، به مقدمه‌ای برای صادرات به آمریکا و جهانی شدن فعالیت‌های این شرکت بدل گردید.

یک نکته جالب پیرامون شرکت کانن، این است که در تمامی هشتاد و چند سالی که از تأسیس آن می‌گذرد، تحقیق و نوآوری برای تولید محصولات و فناوری‌های جدید، هیچ‌گاه فراموش نشده است. همکاری گسترده با دانشگاه‌های ژاپن و سایر شرکت‌های صنعتی و همچنین راه‌اندازی مرکز تحقیقات اپتیک، از جمله سیاست‌های این شرکت برای پیشبرد نوآوری در سال‌های گذشته محسوب می‌شود. کانن در رده ۳۴۵ لیست «فورچون ۵۰۰» قرار داشته و با ۱۹۵.۰۵۶ کارمند، خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های نوآور جهان مطرح ساخته است.

بدیهی است که نوآوری مستمر و عرضه انواع محصولات فناورانه، مستلزم حفاظت مناسب از آن‌ها است و از همین رو، کانن به یک بازیگر پرکار در دنیای مالکیت فکری بدل شده است. اخذ ۳.۵۴۸ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی و کسب رده سوم شرکت‌های برتر در این حوزه، خود گواهی بر استراتژی جامع و گسترده مالکیت فکری کانن می‌باشد. این تعداد «US» پتنت و رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ ، اهمیت بازار صادراتی آمریکا را برای مدیران شرکت کانن نشان می‌دهد. همچنین این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳.۴۲۸ درخواست جدید در «USPTO» به ثبت رسانیده و رده چهارم شرکت‌های برتر در پرونده‌های ثبت اختراع را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است که کانن که پس از یک دوره نزول در خصوص ثبت اختراع در آمریکا در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۹ میلادی باز هم روند صعودی را در پیش گرفته که البته موفق به شکستن رکورد ۴.۰۸۶ درخواست سال ۲۰۱۵ نشده است.

کانن یک شرکت با گستره فعالیت‌های جهانی و با ارزش بازار ۳۰/۹ میلیارد دلار است و از همین رو، بازارهای جذاب کشورهای مختلف را هدف قرار می‌دهد. برای مثال، این شرکت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، موفق به اخذ ۲.۵۱۷ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) گردیده است که رشدی تقریباً ۶۰ درصدی - از ۳۸۱ پتنت در سال ۲۰۱۵ به ۶۰۸ پتنت در سال ۲۰۱۹- را نشان می‌دهد. گفتنی است که اگرچه روند اخذ گواهی کانن در اروپا صعودی بوده، اما رتبه ۱۲ این شرکت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، پس از یک پله صعود در سال ۲۰۱۷، دوباره نزولی شده و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، به ترتیب در رده‌های ۱۴ و ۱۸ قرار گرفته است.

 

تعداد درخواست‌های ثبت اختراع و گواهی‌های ثبت اختراع  «USPTO» و «EPO» و تعداد درخواست «PCT»

تعداد اختراعات شرکت canon

استفاده گسترده از پیمان همکاری ثبت اختراع، از دیگر ویژگی‌های کانن است که البته در طی سال‌های اخیر، روندی کاهشی یافته و از ۴۰۰ درخواست «PCT» در سال ۲۰۱۱، به ۲۹۸ درخواست در سال ۲۰۱۸ رسیده است. کسب رتبه ۷۲ از نظر تعداد درخواست‌های «PCT» در سال ۲۰۱۸ که تفاوت فاحشی با وضعیت کانن در رده‌بندی دارندگان «US» پتنت، پتنت‌های اروپایی و حتی درخواست‌های «PCT» در سال‌های گذشته دارد (رتبه ۲۴ در سال ۲۰۱۰) ، نشان از استراتژی جدید این شرکت و تمرکز بر برخی بازارهای خاص جغرافیایی دارد. لازم به تأکید است که تعداد ثبت درخواست‌های «PCT» مد نظر قرار گرفته در این گزارش، با عنوان شرکت «Canon Kabushiki Kaisha» بوده و کانن در طی سال‌های مختلف، با استفاده از زیرمجموعه‌های متنوع خود، نظیر «Canon USA» و «Canon ANELVA Corporation» و «Canon U.S. Life Sciences» نیز درخواست‌هایی را به ثبت رسانیده است.

در پایان، شایان ذکر است که اطلاعات و آمارهای ارائه شده در این گزارش، در تاریخ شانزدهم آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی و از مجموعه وب‌سایت‌های «IFI Claims»، «سازمان جهانی مالکیت فکری»، «فوربس» و «فورچون»، توسط کانون پتنت ایران استخراج شده و احتمال به‌روزرسانی و تغییرات جزئی این اطلاعات در آینده وجود دارد.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدیدترین‌ها

خلاقیت، هوش و نوآوری

خلاقیت، هوش و نوآوری

هوش، خلاقیت و نوآوری، از مهم‌ترین شاخصه‌های پیشرفت و موفقیت در جوامع فعلی به شمار رفته و تبلور آن‌ها در یک چهارچوب مشخص و ضابطه‌مند، توسعه فناوری‌های نوظهور را به دنبال خواهد داشت. اما سؤال اینجا است که این سه مفهوم، چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ آیا هوش و یا به تعبیر عامیانه، «IQ» بالا، همان خلاقیت است؟ آیا خلاقیت را می‌توان طی مرور زمان افزایش داد یا به عبارت بهتر، خلاقیت یاد گرفتنی است؟ ارتباط هوش و خلاقیت با نوآوری چگونه است؟ این‌ها پرسش‌هایی است که در مقاله حاضر به آن‌ها پرداخته و سعی شده تا به خلاقیت جمعی، به‌عنوان یکی از ابزارهای فوق‌العاده در کسب‌وکارهای امروزی بپردازیم.

مایکروسافت؛ شرکتی نوستالژیک و پیشرو در نوآوری

مایکروسافت؛ شرکتی نوستالژیک و پیشرو در نوآوری

مایکروسافت، در زمره برندهایی است که همه کاربران کامپیوتری آن را می‌شناسند. این شرکت، با محصول مشهورش «ویندوز»، بنیان‌گذار مشهورترش، «بیل گیتس» و البته نوآوری‌های مداوم در حوزه فناوری شناخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم نوآوری‌های این شرکت فناور و بازار قابل توجه آن، بدیهی است که مایکروسافت هم نظیر دیگر فناوران پیشگام، حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها را در صدر استراتژی‌های خود قرار می‌دهد. در این مقاله، از سلسله مقالات معرفی فناوران، با این غول فناوری بیشتر آشنا شده و استراتژی‌های مالکیت فکری و ثبت اختراع آن را مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهیم.

مروری بر گزارش ۲۰۱۹ دفتر ثبت اختراع اروپا در سال

مروری بر گزارش ۲۰۱۹ دفتر ثبت اختراع اروپا در سال

دفتر ثبت اختراع اروپا، همه‌ساله گزارشی از روند درخواست‌های ارسالی، سهم کشورهای مختلف، برترین متقاضیان ثبت اختراع در سیستم پتنت اروپا و حوزه‌های فناوری مورد توجه مخترعین و فناوران منتشر می‌سازد. در این نوشتار، آخرین گزارش عملکردی دفتر ثبت اختراع اروپا در خصوص سال ۲۰۱۹ میلادی که به تازگی از سوی این نهاد انتشار یافته است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. روند ثبت اختراعات در سال‌های اخیر، روند صدور گواهی ثبت اختراع و معرفی متقاضیان برتر، از جمله مواردی است که در این گزارش به آن‌ها پرداخته می‌شود.

دانشگاه استنفورد؛ نمادی موفق از یک دانشگاه نوآور و کارآفرین

دانشگاه استنفورد؛ نمادی موفق از یک دانشگاه نوآور و کارآفرین

دانشگاه استنفورد، نمونه مشهودی از پارادایم «کارآفرینی دانشگاهی» و «دانشگاه‌های نسل سوم» است که در بسیاری از فهرست‌های انتشار یافته، در صدر دانشگاه‌های نوآور جهان قرار دارد. کارآفرینان مشهوری مانند «رد هستینگز» مؤسس نتفلیکس، «ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا، «سرگی برین» و «لری پیج» بنیان‌گذاران گوگل و «فیل نایت» مؤسس برند ورزشی نایک، تحصیلات خود را در این دانشگاه گذرانده‌اند. در این نوشتار، به بخشی از تلاش‌های ثبت اختراع این دانشگاه به عنوان رمز مهمی برای پیروزی در تجاری‌سازی موفق فناوری‌ها، می‌پردازیم.

دانشگاه «MIT»؛ تلفیقی کارآمد از آموزش، تحقیق و نوآوری

دانشگاه «MIT»؛ تلفیقی کارآمد از آموزش، تحقیق و نوآوری

انستیتو فناوری ماساچوست یا نام خلاصه‌تر آن «MIT»، یکی از مظاهر نوآوری‌های کارآفرینانه است. این دانشگاه، با عملکرد خوب خود در خصوص نوآوری، ثبت اختراع و تجاری‌سازی، جایگاه دومین دانشگاه نوآور جهان را از آن خود نموده است. فعالیت‌های گسترده ثبت اختراع این دانشگاه، آن را در زمره صد متقاضی برتر ثبت اختراع در آمریکا و همچنین صد دارنده برتر گواهی‌های ثبت اختراع در آمریکا قرار داده است. در این مقاله، به مرور و بررسی فعالیت‌های ثبت اختراع این دانشگاه، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های نوآور جهان می‌پردازیم.

میزان استقبال از سرویس‌های «IP» سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹

میزان استقبال از سرویس‌های «IP» سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹

سازمان جهانی مالکیت فکری، همه‌ساله اقدام به انتشار گزارشی از عملکرد هر یک از سیستم‌های معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT)، سیستم بین‌المللی ثبت علائم تجاری (سیستم مادرید) و سیستم بین‌المللی ثبت طرح‌های صنعتی (سیستم لاهه) می‌کند. گزارش جدید این نهاد که تحت عنوان «WIPO 2019 IP Services» انتشار یافته، به بررسی آخرین تغییر و تحولات حوزه مالکیت فکری و نقش بازیگران مختلف در این حوزه پرداخته است. در نوشتار حاضر، مروری اجمالی بر این گزارش داشته و به بررسی مهم‌ترین روندها و تحولات اکوسیستم نوآوری از منظر وایپو می‌پردازیم.