سامسونگ الکترونیک؛ برندی شناخته شده در میان جهانیان
۲۷ فروردین ۱۳۹۹

سامسونگ الکترونیک؛ برندی شناخته شده در میان جهانیان

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که نام برند مشهور سامسونگ به گوشش نخورده باشد. شاید گوشی موبایلتان از تولیدات این شرکت کره‌ای است، شاید هم از تلویزیون‌های سامسونگ استفاده می‌کنید. اما باید بدانید که در گذر زمان، این شرکت زمینه‌های کاری بسیار متنوع و حتی ناهمخوانی داشته است. در نگاه اول، نقطه تمرکز این شرکت، بر حوزه الکترونیک و فناوری است که نقطه عطف آن، تأسیس «Samsung Electronics» در سال ۱۹۶۹ میلادی است. با وجودی که بخش عمده درآمدهای سامسونگ از حوزه فناوری (به‌ویژه تلفن همراه و نیمه‌هادی‌ها) به دست می‌آید، اما این شرکت در سال‌های اولیه فعالیت خود، در زمینه‌های مختلف صادرات، صنایع غذایی و بیمه نیز مشغول بوده و هم‌اکنون نیز، در حوزه‌هایی همچون آژانس تبلیغاتی، بیمه عمر و حتی پارک‌های سرگرمی در کره جنوبی فعالیت دارد.

سامسونگ در مسیر توسعه ۸۰ ساله خود، برای تبدیل از یک شرکت کوچک صادراتی، به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران دنیای فناوری، فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه نموده است. در زبان کره‌ای، کلمه سامسونگ، به معنای «سه ستاره» است و در سال ۱۹۳۸ میلادی، «لی بیونگ چول» (Lee Byung-chul)، با تأسیس این شرکت به‌عنوان یک کسب‌وکار متمرکز بر صادرات، پایه‌گذار یکی از ارزشمندترین برندهای جهانی و یکی از بازوهای اقتصادی کره جنوبی برای صنعتی شدن گردید.

یکی از استراتژی‌های سامسونگ که موفقیت‌های مستمر این شرکت را به نوعی تضمین نموده، نوآوری مداوم و توجه خاص به حفاظت از دارایی‌های فکری است. نماد بارز این موضوع، فعالیت‌های مداوم «سامسونگ الکترونیک»، در حوزه ثبت اختراع و جایگاه این شرکت در میان رقبای قدرتمند خود است. این شرکت، با اخذ ۶.۴۶۸ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی، جایگاه دوم شرکت‌های برتر را پس از «IBM» به دست آورده است. رمز موفقیت سامسونگ الکترونیک که بازار ۲۷۲/۴ میلیارد دلاری را برای این شرکت به ارمغان آورده و آن را در رده پانزدهم لیست «فورچون ۵۰۰» قرار داده است، در چند فاکتور خلاصه می‌شود: ۱) گرد هم آوردن مجموعه‌ای از مهندسین خلاق و مخترعین خوش‌فکر (این شرکت، چیزی در حدود ۳۰۸.۷۴۵ کارمند دارد)، ۲) قرار دادن نوآوری در صدر استراتژی‌ها و اولویت‌های توسعه‌ای شرکت، ۳) فعالیت همه‌جانبه برای حفاظت از نوآوری‌ها و ابداعات، ۴) رصد دقیق روندهای فناورانه و عدم غفلت از حوزه‌های نوظهور فناوری. برای درک بهتر فاکتور آخر، می‌توان به سرک کشیدن تیم‌های تحقیق و توسعه سامسونگ، در حوزه‌هایی مانند پهپادها، بلاک‌چین و رمزارزهای دیجیتال، هوش مصنوعی و حتی خودروهای خودران اشاره نمود. سامسونگ به موقعیت فعلی خود در صنعت تلفن همراه بسنده نمی‌کند و همواره در جستجوی حوزه‌ای است تا از قابلیت‌های فناورانه خود، برای توسعه نوآوری‌های جدید و بهبود جایگاه شرکت استفاده نماید. استراتژی هوشمندانه‌ای که اگر از آن غفلت شود، سرنوشتی همانند غول پیشین صنعت تلفن همراه، یعنی نوکیا را به همراه خواهد داشت.

بنا بر آمار «IFI Claims»، روند اخذ گواهی ثبت اختراع از سوی سامسونگ الکترونیک، طی یک دهه اخیر کاملاً صعودی بوده، به‌طوری که از ۴.۸۹۴ پتنت در سال ۲۰۱۱، به ۶.۲۸۶ پتنت در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است (رشد تقریباً ۳۲ درصدی). این آمار، به خوبی نشان می‌دهد که سامسونگ الکترونیک، به بازار آمریکا به‌عنوان بازاری بزرگ، جذاب و مملو از نوآوری‌های نوظهور، توجهی ویژه دارد. اشاره به این موضوع خالی از لطف نیست که سامسونگ الکترونیک از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۹، مجموعاً حدود ۳۱.۸۷۰ درخواست ثبت اختراع در آمریکا به ثبت رسانیده است. در تمامی این سال‌ها، سامسونگ الکترونیک اگرچه هیچگاه موفق به پیشی گرفتن از «IBM» در خصوص ثبت اختراع و اخذ گواهی در آمریکا نشده، اما همواره با اختلاف قابل توجه، از دیگر رقبا پیشی داشته و جایگاه دومی را هم در حوزه ثبت اختراع و هم اخذ گواهی در آمریکا، در دست خود داشته است.

از آنجاکه فعالیت‌های سامسونگ در مقیاس جهانی است، این شرکت حفاظت در اقصی نقاط جهان را به‌عنوان استراتژی مالکیت فکری خود برگزیده است. در همین راستا، سامسونگ در طی سال‌های اخیر و بنابر گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، روندی صعودی در ثبت درخواست‌های «PCT» را تجربه نموده و از ۷۹۱ درخواست در سال ۲۰۱۱، به ۱۹۹۷ درخواست در سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده است (مجموعاً ۱۱.۲۲۵ درخواست). رتبه ششم سامسونگ در تعداد درخواست‌های «PCT» در سال ۲۰۱۸ و ارتقاء دو پله‌ای نسبت به سال ۲۰۱۷، به خوبی نشان می‌دهد که ثبت هم‌زمان پتنت در چندین منطقه جغرافیایی، در دستور کار سامسونگ قرار داشته و برای تسریع فرآیند ثبت این پتنت‌ها، از پیمان همکاری ثبت اختراع استفاده می‌کند.

سامسونگ الکترونیک، به بازار اروپا نیز نگاه ویژه‌ای دارد. این شرکت، در خلال سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی، مجموعاً ۱۷.۱۹۲ درخواست ثبت اختراع در «EPO» داشته و موفق به اخذ ۶.۰۱۸ گواهی ثبت اختراع نیز شده است که البته بیش از یک‌سوم آن‌ها، به سال ۲۰۱۹ میلادی تعلق دارد. به عبارت بهتر، روند اخذ گواهی در این سال‌ها، از ۴۵۶ پتنت در سال ۲۰۱۵، به ۲۱۵۰ پتنت در سال ۲۰۱۹ رسیده که رشدی ۴/۷ برابری را نشان می‌دهد. این روند صعودی سامسونگ الکترونیک، در لیست شرکت‌های برتر اخذکننده گواهی ثبت اختراع در «EPO»، خود را به خوبی نشان می‌دهد. در حالی که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، این شرکت در رده نهم این لیست قرار داشته، سال ۲۰۱۷ خود را به رده هفتم رسانیده و در نهایت در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، خود را در رده اول قرار داده است. با وجود قرارگیری این شرکت در صدر لیست برترین دارندگان گواهی ثبت اختراع، شواهد موجود در تعداد درخواست‌های ثبت اختراع و کسب رتبه اولی از منظر تعداد درخواست‌ها در سال‌های ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۹ توسط هوآوی، به نظر می‌رسد که در آینده نه چندان دور، احتمالاً جایگاه این دو شرکت از منظر گواهی ثبت اختراع نیز جابه‌جا می‌گردد.

در پایان، شایان ذکر است که اطلاعات و آمارهای ارائه شده در این گزارش، در تاریخ دوم آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی و از مجموعه وب‌سایت‌های «ifi claims»، «سازمان جهانی مالکیت فکری»، «فوربس» و «فورچون»، توسط کانون پتنت ایران استخراج شده و و احتمال به روزرسانی و تغییرات جزئی این اطلاعات در مرور زمان وجود دارد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدیدترین‌ها

خلاقیت، هوش و نوآوری

خلاقیت، هوش و نوآوری

هوش، خلاقیت و نوآوری، از مهم‌ترین شاخصه‌های پیشرفت و موفقیت در جوامع فعلی به شمار رفته و تبلور آن‌ها در یک چهارچوب مشخص و ضابطه‌مند، توسعه فناوری‌های نوظهور را به دنبال خواهد داشت. اما سؤال اینجا است که این سه مفهوم، چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ آیا هوش و یا به تعبیر عامیانه، «IQ» بالا، همان خلاقیت است؟ آیا خلاقیت را می‌توان طی مرور زمان افزایش داد یا به عبارت بهتر، خلاقیت یاد گرفتنی است؟ ارتباط هوش و خلاقیت با نوآوری چگونه است؟ این‌ها پرسش‌هایی است که در مقاله حاضر به آن‌ها پرداخته و سعی شده تا به خلاقیت جمعی، به‌عنوان یکی از ابزارهای فوق‌العاده در کسب‌وکارهای امروزی بپردازیم.

نقش مدیران در شکوفایی خلاقیت سازمانی

نقش مدیران در شکوفایی خلاقیت سازمانی

خلاقیت یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت و قلب تپنده کسب‌وکار محسوب می‌شود. بنا به تعریف، خلاقیت توانایی خلق چیزی جدید و مناسب برای رفع نیازهای موجود است. از همین رو، خلاقیت مؤلفه‌ای ضروری برای کارآفرینانی به شمار رفته که تصمیم دارند کسب‌وکاری جدید راه‌اندازی نموده یا کسب‌وکار موجود خود را به اوج رسانده و آن را به رهبر صنعت خود تبدیل نمایند. در این نوشتار، از نگاه صاحاب‌نظران و افراد شاغل در غو‌ل‌های فناوری، به میزان اثربخشی مدیریت یک سازمان در شکل‌گیری و پذیرش خلاقیت در میان کارکنان می‌پردازیم.

پتنت خود را چگونه بفروشیم؟

پتنت خود را چگونه بفروشیم؟

شاید شما هم یکی از آن نوابغ خوش‌فکر و خلاقی باشید که هر روز ایده‌هایی جدید به ذهنتان می‌رسد. ایده‌هایی که به نظر خودتان ارزشی مافوق تصور دارند. با این حال، آیا لزوماً شما قادر به فروش ایده‌هایتان خواهید بود؟ در این مقاله، با مروری بر شکل‌گیری ایده‌های خلاقانه و الزامات اولیه فروش آن‌ها، به چگونگی استفاده از دانش پیشین در فروش ایده و بهترین راهکارهای واگذاری پتنت می‌پردازیم.

اینتل؛ پیشگام صنعت ریزپردازنده‌ها

اینتل؛ پیشگام صنعت ریزپردازنده‌ها

اگر به دنیای فناوری و به‌طور خاص فناوری اطلاعات و کامپیوتر علاقه‌مند هستید، احتمالاً نام شرکت مشهور اینتل، زیاد به گوشتان خورده است. این شرکت که از پیشگامان طراحی و ساخت پردازنده‌ها قلمداد می‌شود، نام خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های نوآور و خلاق مطرح نموده و در رده‌های بالای نوآورترین شرکت‌های جهان جای گرفته است. در این مقاله، از سلسله مقالات معرفی فناوران، پس از مرور اجمالی تأسیس و سیر پیشرفت و تکامل اینتل، استراتژی‌های مالکیت فکری و ثبت اختراع این شرکت را مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهیم.

دانشگاه هاروارد؛ اسب تک‌شاخ دانشگاه‌های نوآور

دانشگاه هاروارد؛ اسب تک‌شاخ دانشگاه‌های نوآور

بی‌شک، دانشگاه هاروارد در زمره مشهورترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرد. دانشگاهی بی‌همتا که هشت رئیس‌جمهور آمریکا، از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. اما این دانشگاه، مختص سیاستمداران نبوده و افرای چون بیل گیتس، مارک زاکربرگ، موریس چانگ و بسیاری دیگر از آفرینندگان غول‌های فناوری جهان، از دل این دانشگاه بیرون آمده‌اند. در این مقاله که از سلسله مقالات معرفی دانشگاه‌های نوآور و کارآفرین ارائه می‌گردد، به مرور و بررسی فعالیت‌های ثبت اختراع دانشگاه هاروارد، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر جهان در این زمینه می‌پردازیم.

موفقیت دفتر ثبت اختراع اروپا در دستیابی به اهداف برنامه راهبردی

موفقیت دفتر ثبت اختراع اروپا در دستیابی به اهداف برنامه راهبردی

در سال‌های اخیر، دفاتر بزرگ و معتبر مالکیت فکری، از جمله «USPTO» و «EPO»، از برنامه‌های راهبردی خود رونمایی کرده و تمامی اقدامات اجرایی و پروژه‌های خود را در راستای این برنامه‌ها تنظیم کرده‌اند. در این بین، رصد میزان تطابق و هم‌راستایی با برنامه و درصد دستیابی به اهداف تعیین شده، یکی از مهم‌ترین گام‌های کنترلی در اصلاح و بهبود یک برنامه راهبردی محسوب می‌شود که این مهم نیز، در دستور کار دفاتر مالکیت فکری قرار دارد. نظر به انتشار گزارش سالانه «EPO» از برنامه راهبردی خود تحت عنوان «Strategic Plan 2023»، در این نوشتار، به بررسی و تحلیل گزارش مذکور پرداخته که می‌تواند مورد استفاده سیاست‌گذاران امر قرار گیرد.