شاید کمتر کسی را بتوان یافت که نام برند مشهور سامسونگ به گوشش نخورده باشد. شاید گوشی موبایلتان از تولیدات این شرکت کرهای است، شاید هم از تلویزیونهای سامسونگ استفاده میکنید. اما باید بدانید که در گذر زمان، این شرکت زمینههای کاری بسیار متنوع و حتی ناهمخوانی داشته است. در نگاه اول، نقطه تمرکز این شرکت، بر حوزه الکترونیک و فناوری است که نقطه عطف آن، تأسیس «Samsung Electronics» در سال ۱۹۶۹ میلادی است. با وجودی که بخش عمده درآمدهای سامسونگ از حوزه فناوری (بهویژه تلفن همراه و نیمههادیها) به دست میآید، اما این شرکت در سالهای اولیه فعالیت خود، در زمینههای مختلف صادرات، صنایع غذایی و بیمه نیز مشغول بوده و هماکنون نیز، در حوزههایی همچون آژانس تبلیغاتی، بیمه عمر و حتی پارکهای سرگرمی در کره جنوبی فعالیت دارد.
سامسونگ در مسیر توسعه ۸۰ ساله خود، برای تبدیل از یک شرکت کوچک صادراتی، به یکی از بزرگترین بازیگران دنیای فناوری، فراز و نشیبهای فراوانی را تجربه نموده است. در زبان کرهای، کلمه سامسونگ، به معنای «سه ستاره» است و در سال ۱۹۳۸ میلادی، «لی بیونگ چول» (Lee Byung-chul)، با تأسیس این شرکت بهعنوان یک کسبوکار متمرکز بر صادرات، پایهگذار یکی از ارزشمندترین برندهای جهانی و یکی از بازوهای اقتصادی کره جنوبی برای صنعتی شدن گردید.
یکی از استراتژیهای سامسونگ که موفقیتهای مستمر این شرکت را به نوعی تضمین نموده، نوآوری مداوم و توجه خاص به حفاظت از داراییهای فکری است. نماد بارز این موضوع، فعالیتهای مداوم «سامسونگ الکترونیک»، در حوزه ثبت اختراع و جایگاه این شرکت در میان رقبای قدرتمند خود است. این شرکت، با اخذ ۶.۴۶۸ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی، جایگاه دوم شرکتهای برتر را پس از «IBM» به دست آورده است. رمز موفقیت سامسونگ الکترونیک که بازار ۲۷۲/۴ میلیارد دلاری را برای این شرکت به ارمغان آورده و آن را در رده پانزدهم لیست «فورچون ۵۰۰» قرار داده است، در چند فاکتور خلاصه میشود: ۱) گرد هم آوردن مجموعهای از مهندسین خلاق و مخترعین خوشفکر (این شرکت، چیزی در حدود ۳۰۸.۷۴۵ کارمند دارد)، ۲) قرار دادن نوآوری در صدر استراتژیها و اولویتهای توسعهای شرکت، ۳) فعالیت همهجانبه برای حفاظت از نوآوریها و ابداعات، ۴) رصد دقیق روندهای فناورانه و عدم غفلت از حوزههای نوظهور فناوری. برای درک بهتر فاکتور آخر، میتوان به سرک کشیدن تیمهای تحقیق و توسعه سامسونگ، در حوزههایی مانند پهپادها، بلاکچین و رمزارزهای دیجیتال، هوش مصنوعی و حتی خودروهای خودران اشاره نمود. سامسونگ به موقعیت فعلی خود در صنعت تلفن همراه بسنده نمیکند و همواره در جستجوی حوزهای است تا از قابلیتهای فناورانه خود، برای توسعه نوآوریهای جدید و بهبود جایگاه شرکت استفاده نماید. استراتژی هوشمندانهای که اگر از آن غفلت شود، سرنوشتی همانند غول پیشین صنعت تلفن همراه، یعنی نوکیا را به همراه خواهد داشت.
بنا بر آمار «IFI Claims»، روند اخذ گواهی ثبت اختراع از سوی سامسونگ الکترونیک، طی یک دهه اخیر کاملاً صعودی بوده، بهطوری که از ۴.۸۹۴ پتنت در سال ۲۰۱۱، به ۶.۲۸۶ پتنت در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است (رشد تقریباً ۳۲ درصدی). این آمار، به خوبی نشان میدهد که سامسونگ الکترونیک، به بازار آمریکا بهعنوان بازاری بزرگ، جذاب و مملو از نوآوریهای نوظهور، توجهی ویژه دارد. اشاره به این موضوع خالی از لطف نیست که سامسونگ الکترونیک از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۹، مجموعاً حدود ۳۱.۸۷۰ درخواست ثبت اختراع در آمریکا به ثبت رسانیده است. در تمامی این سالها، سامسونگ الکترونیک اگرچه هیچگاه موفق به پیشی گرفتن از «IBM» در خصوص ثبت اختراع و اخذ گواهی در آمریکا نشده، اما همواره با اختلاف قابل توجه، از دیگر رقبا پیشی داشته و جایگاه دومی را هم در حوزه ثبت اختراع و هم اخذ گواهی در آمریکا، در دست خود داشته است.
از آنجاکه فعالیتهای سامسونگ در مقیاس جهانی است، این شرکت حفاظت در اقصی نقاط جهان را بهعنوان استراتژی مالکیت فکری خود برگزیده است. در همین راستا، سامسونگ در طی سالهای اخیر و بنابر گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، روندی صعودی در ثبت درخواستهای «PCT» را تجربه نموده و از ۷۹۱ درخواست در سال ۲۰۱۱، به ۱۹۹۷ درخواست در سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده است (مجموعاً ۱۱.۲۲۵ درخواست). رتبه ششم سامسونگ در تعداد درخواستهای «PCT» در سال ۲۰۱۸ و ارتقاء دو پلهای نسبت به سال ۲۰۱۷، به خوبی نشان میدهد که ثبت همزمان پتنت در چندین منطقه جغرافیایی، در دستور کار سامسونگ قرار داشته و برای تسریع فرآیند ثبت این پتنتها، از پیمان همکاری ثبت اختراع استفاده میکند.
سامسونگ الکترونیک، به بازار اروپا نیز نگاه ویژهای دارد. این شرکت، در خلال سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی، مجموعاً ۱۷.۱۹۲ درخواست ثبت اختراع در «EPO» داشته و موفق به اخذ ۶.۰۱۸ گواهی ثبت اختراع نیز شده است که البته بیش از یکسوم آنها، به سال ۲۰۱۹ میلادی تعلق دارد. به عبارت بهتر، روند اخذ گواهی در این سالها، از ۴۵۶ پتنت در سال ۲۰۱۵، به ۲۱۵۰ پتنت در سال ۲۰۱۹ رسیده که رشدی ۴/۷ برابری را نشان میدهد. این روند صعودی سامسونگ الکترونیک، در لیست شرکتهای برتر اخذکننده گواهی ثبت اختراع در «EPO»، خود را به خوبی نشان میدهد. در حالی که در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، این شرکت در رده نهم این لیست قرار داشته، سال ۲۰۱۷ خود را به رده هفتم رسانیده و در نهایت در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، خود را در رده اول قرار داده است. با وجود قرارگیری این شرکت در صدر لیست برترین دارندگان گواهی ثبت اختراع، شواهد موجود در تعداد درخواستهای ثبت اختراع و کسب رتبه اولی از منظر تعداد درخواستها در سالهای ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۹ توسط هوآوی، به نظر میرسد که در آینده نه چندان دور، احتمالاً جایگاه این دو شرکت از منظر گواهی ثبت اختراع نیز جابهجا میگردد.
در پایان، شایان ذکر است که اطلاعات و آمارهای ارائه شده در این گزارش، در تاریخ دوم آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی و از مجموعه وبسایتهای «ifi claims»، «سازمان جهانی مالکیت فکری»، «فوربس» و «فورچون»، توسط کانون پتنت ایران استخراج شده و و احتمال به روزرسانی و تغییرات جزئی این اطلاعات در مرور زمان وجود دارد.