پنج سال برنامه فشرده برای شکستن رکوردهای مالکیت فکری
۰۴ شهریور ۱۴۰۰ پنج سال برنامه فشرده برای شکستن رکوردهای مالکیت فکری

مقدمه

یکی از مهم‌ترین تحولات دنیای مالکیت فکری در یک دهه اخیر، ظهور چین به‌عنوان یک بازیگر نوظهور و قدرتمند است. این کشور که به لطف رشد اقتصادی بالا، بسیاری از صنایع و بخش‌های اقتصادی را تحت سیطره خود قرار داده است، با درک صحیح از الزامات و پیش‌نیازهای ادامه این رشد اقتصادی اعجاب‌آور، حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده است. سیاست‌گذاران این غول آسیای جنوب شرقی که زمانی بر کپی‌برداری از فناوری‌های پیشرفته دنیای غرب تأکید داشتند، در گذار از این سیاست و در راستای شعار مشهور «از تقلید تا نوآوری»، حمایت از نوآوری و توسعه فناوری‌های پیشرفته را هدف قرار داده‌اند. در این میان، تقویت و بهبود سیستم‌های مالکیت فکری به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های کلیدی اقتصاد مبتنی بر نوآوری، در صدر استراتژی‌ها و اقدامات چین قرار گرفته است.

در این گزارش، عملکرد دفتر مالکیت فکری چین (CNIPA) در سال ۲۰۲۰ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. مرور سیاست‌های اتخاذ شده از سوی این نهاد و موفقیت‌های در عملیاتی نمودن برنامه استراتژیک پنج ساله این کشور (۲۰۲۰-۲۰۱۶)، درک بهتری از اهمیت تلاش برای ارتقاء نرخ نوآوری و تسهیل فرآیند انتقال فناوری از طریق سیستم پتنت و سایر سیستم‌های «IP» ایجاد نموده و درسی ارزشمند برای متولیان علم و فناوری در کشورهای درحال‌توسعه و سایر علاقه‌مندان حوزه مالکیت فکری خواهد بود.

 

پیشگامی در ثبت حقوق مالکیت فکری

زمانی نه چندان دور، بر زبان آوردن واژه‌هایی همچون «اختراع»، «فناوری» و «نوآوری»، یادآور شرکت‌های مشهور آمریکایی و اروپایی همچون گوگل، مایکروسافت، اپل، فورد و «BMW» بود. عملاً کشورهای آسیایی در بین کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته جهان جایی نداشتند و تنها با اغماض، می‌توانستیم برخی شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی را به‌عنوان رقبای غربی قلمداد کنیم. در این میان، شرکت‌های چینی به کپی کاری و تقلید ناشیانه از فناوری‌های دیگران مشهور بودند و با وجود این‌که بازار بسیاری از کشورها با انواع و اقسام تولیدات چینی پر شده بود، اما کیفیت این محصولات نمی‌توانست مشتریان را اقناع کند.

این باور در سال‌های اخیر به شدت تغییر یافته است. شرکت‌های تنسنت (Tencent)، علی‌بابا (Alibaba Group)، بایدو (Baidu) و هوآوی (Huawei)، به‌عنوان بازوهای اصلی چین برای هژمونی جهانی در فناوری‌های پیشرفته، همراه با مجموعه‌ای از سیاست‌های تشویقی و حمایتی در خصوص نوآوری و تجاری‌سازی، این کشور را به غول جدیدی مبدل ساخته که از چراغ جادو در آمده و می‌خواهد دنیای فناوری را هم در اختیار بگیرد. بدیهی است که تحقق این هدف، در گرو یک رژیم مالکیت فکری قوی و کارآمد بوده و از همین رو، دفتر مالکیت فکری چین، سعی نموده تا شرایط مناسبی برای ثبت درخواست‌های متقاضیان چینی و خارجی فراهم آورد. برای درک بهتر، این نکته را در نظر بگیرید که بنا بر گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، تقریباً نیمی از درخواست‌های مرتبط با ثبت اختراع (۴۳/۴ درصد)، علائم تجاری (۵۱/۷ درصد) و طراحی‌های صنعتی (۵۲/۳ درصد) و همچنین ۹۶/۹ درصد از درخواست‌های یوتیلیتی مدل، متعلق به چین بوده است. این آمار حیرت‌انگیز، به خوبی نقش پررنگ چین در دنیای مالکیت فکری حال حاضر را نشان می‌دهد.

 

الف) درخواست‌های ثبت اختراع در «CNIPA»:

بررسی آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر مالکیت فکری چین، نشان می‌دهد که علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از اپیدمی کووید-۱۹ و اثرات منفی این بیماری بر اقتصاد جهانی، باز هم روند صعودی ثبت حقوق «IP» در چین ادامه یافته است. همان‌طور که در جدول ۱ نشان داده شده است، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع داخلی متقاضیان چینی، شامل اختراعات پتنت شده (Invention Patents)، اختراعات کوچک یا یوتیلیتی مدل‌ها (Utility Models) و طراحی‌ها (Designs)، با افزایش مواجه بوده و مجموع درخواست‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی، با رشد تقریباً ۱۹/۶ درصدی، به رکورد ۵ میلیون رسیده است. این در حالی است که تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده از سوی متقاضیان خارجی با افت نسبی مواجه شده و مجموعاً به ۱۷۸ هزار درخواست (کاهش ۳/۹ درصدی) رسیده است.

 

جدول ۱- درخواست‌های ثبت اختراع چین در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی

درخواست‌های ثبت اختراع چین در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی

 

گفتنی است که این روند متضاد در درخواست‌های متقاضیان داخلی و خارجی، منحصر به حوزه ثبت اختراع نبوده است. برای مثال تعداد علائم تجاری ثبت شده از سوی متقاضیان چینی هم با افزایش روبرو شده، در حالی که تعداد درخواست‌های متقاضیان خارجی، با کاهش همراه بوده است. در جدول ۲، آمار مرتبط با علائم تجاری، شامل تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده، تعداد گواهی‌های اعطا شده و نیز تعداد علائم تجاری فعال بیان شده است. شاید این کاهش نسبی درخواست‌های متقاضیان خارجی، به دلیل پاندومی کرونا در غرب در کل سال ۲۰۲۰ میلادی بوده، در حالی‌که چین در همان ماه‌های اولیه، تا حدود زیادی موفق به کنترل آن و بازگشت کشور به حالت عادی گردید.

 

جدول ۲- علائم تجاری ثبت شده در چین طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی

علائم تجاری ثبت شده در چین طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی

 

لازم به ذکر است که در بین سه گروه اختراعات قابل ثبت در دفتر مالکیت فکری چین، اختراعات پتنت شده که عموماً تحت عنوان یوتیلیتی پتنت یا پتنت‌های کاربردی شناخته می‌شوند، از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند. این پتنت‌ها، با سختگیری‌های بیشتری در هنگام ارزیابی همراه بوده و طبیعتاً از اعتبار بیشتری هم برخوردارند. برای درک بهتر ارزش این پتنت‌ها، به سهم متقاضیان خارجی از اختراعات پتنت شده (۱۵۲ هزار) و یوتیلیتی مدل‌ها (کمتر از ۸ هزار) توجه کنید. این آمار، به خوبی نشان می‌دهد که شرکت‌های فناور خارجی، ترجیح می‌دهند تا اختراعات و نوآوری‌های خود را از طریق این گروه تحت حفاظت قرار دهند. در سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ۱/۵ میلیون اختراع پتنت شده در چین به ثبت رسیده که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، رشدی ۶/۹ درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، سهم متقاضیان داخلی حدوداً برابر با ۸۹/۸ درصد بوده و در مقایسه با سال قبل، افزایشی ۸/۱ درصدی را تجربه نموده است.

 

ب) گواهی‌های ثبت اختراع در «CNIPA»:

در سال ۲۰۲۰ میلادی، دفتر مالکیت فکری چین اقدام به صدور ۵۳۰ هزار گواهی ثبت اختراع (اختراعات پتنت شده) نموده که رشد چشمگیر ۱۷/۱ درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد. از این تعداد، حدود ۴۴۱ هزار درخواست به متقاضیان داخلی متعلق بوده و کمتر از ۹۰ هزار مورد هم به متقاضیان خارجی اختصاص داشته است. جدول ۳، آمار گواهی‌های ثبت اختراع صادر شده در دو سال اخیر را نشان می‌دهد.

 

 جدول ۳- تعداد گواهی‌های ثبت اختراع چین در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی

تعداد گواهی‌های ثبت اختراع چین در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی

 

نکته قابل توجه دیگر در جدول فوق، رشد بسیار زیاد تعداد یوتیلیتی مدل‌ها و طراحی‌های گرنت شده در سال ۲۰۲۰ است که به ترتیب با رشد ۵۰/۲ و ۳۱/۵ درصدی همراه بوده‌اند.

در شکل ۱، روند تغییرات در تعداد درخواست‌های ثبت اختراع و گواهی‌های صادر شده چین به چشم می‌خورد. همان‌طور که در شکل هم نشان داده شده، روند کلی ثبت درخواست و همینطور اعطای گواهی کاملاً صعودی بوده و تنها در سال ۲۰۱۹، یک افت نسبی در تعداد درخواست‌ها پدید آمده که احتمالاً به عوارض و تبعات ناشی از کووید-۱۹ مربوط می‌باشد. اگرچه این روند کاهشی در سال ۲۰۲۰ مجدداً صعودی شده، اما هنوز به رکورد سال ۲۰۱۸ نرسیده است.

 

تعداد درخواست‌ها و گواهی‌های ثبت اختراع چین در یک دهه اخیر

شکل ۱- تعداد درخواست‌ها و گواهی‌های ثبت اختراع چین در یک دهه اخیر

 

ج) متقاضیان برتر ثبت اختراع در «CNIPA »

هوآوی، غول صنعت ارتباطات چین، باز هم بهترین عملکرد را در میان دارندگان گواهی ثبت اختراع در این کشور داشته و با بیش از ۶ هزار گواهی و افزایشی ۴۱/۲ درصدی، در صدر متقاضیان داخلی ثبت اختراع در چین قرار گرفته است. «Oppo» با حدود ۳۵۰۰ گواهی و شرکت نفت و مواد شیمیایی چین (Sinopec) با بیش از ۲۸۰۰  گواهی ثبت اختراع، رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. در بین شرکت‌های فناور خارجی نیز، گروه تجاری علی‌بابا با بیش از ۲۰۰۰ گواهی در رده نخست قرار گرفته و شرکت‌های مشهور سامسونگ و کوآلکام، به ترتیب با حدود ۱۶۰۰ و ۱۱۰۰ گواهی، در رده‌های بعدی جای دارند. در شکل زیر، ده شرکت برتر داخلی و خارجی با بیشترین گواهی ثبت اختراع در سال ۲۰۲۰ میلادی، به تصویر کشیده شده‌اند. (جالب توجه است که دفتر مالکیت فکری چین، گروه تجاری علی‌بابا را در زمره متقاضیان خارجی طبقه‌بندی نموده است.)

 

ده شرکت برتر داخلی و خارجی با بیشترین گواهی ثبت اختراع در سال ۲۰۲۰

شکل ۲- ده شرکت برتر داخلی و خارجی با بیشترین گواهی ثبت اختراع در سال ۲۰۲۰

 

نتایج عملیاتی در پس یک برنامه استراتژیک موفق

قرار گرفتن چین در صدر فهرست کشورهای فعال در حوزه مالکیت فکری و موفقیت در ارتقاء و ترویج نوآوری، یک امر اتفاقی نیست. طی سال‌های اخیر، مجموعه‌ای مدون و هماهنگ از سیاست‌های انگیزشی و تحریک‌کننده صاحبان دارایی‌های فکری (اعم از داخلی و خارجی) در این کشور بکار گرفته شده و در عین حال، سیستم «IP» چین هم روز به روز تقویت شده است. دفتر مالکیت فکری چین، برای تحقق این اهداف بلندپروازانه، مجموعه وسیعی از اقدامات و فعالیت‌ها را در دستور کار قرار داده که کلیت آن‌ها، در قالب برنامه استراتژیک ۲۰۲۰-۲۰۱۶ این نهاد تعریف شده بود. در ادامه، خلاصه‌ای از گزارش عملکرد این نهاد در این بازه زمانی ارائه شده که می‌تواند اهمیت داشتن یک برنامه استراتژیک مناسب و چشم‌انداز ویژه نسبت به حقوق مالکیت فکری را نشان دهد.

 

الف) فعالیت‌ها و اقدامات علیه اپیدمی کووید-۱۹:

کرونا ویروس از دو جنبه کلیدی بر فعالیت‌های مالکیت فکری در سطح جهان اثرگذار بود. در درجه نخست، محدودیت‌های ناشی از رعایت پروتکل‌های اجتماعی و تعطیلی نسبی بسیاری از نهادها و مراکز و از جمله دفاتر «IP»، موجب شد تا فرآیند ثبت دارایی‌های فکری تا حدی مختل گردد. این محدودیت‌ها، بر فعالیت محققین و مخترعین هم اثرگذار بوده و بسیاری از پروژه‌های تحقیق و توسعه را با تأخیر مواجه نمود. در کنار این مسئله، تبعات اقتصادی کووید-۱۹، سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه را تحت‌الشعاع قرار داده و نگرانی‌های فراوانی پیرامون کاهش چشمگیر فعالیت‌های مالکیت فکری (به‌ویژه ثبت اختراع) پدید آورد.

دفتر مالکیت فکری چین نیز، همانند سایر دفاتر «IP» ملی و منطقه‌ای، مجموعه اقدامات متنوعی برای مقابله با این شرایط اتخاذ نمود که به نظر می‌رسد تا حدود زیادی اثرات منفی اپیدمی را پوشش داده است. تمدید مهلت زمانی پرونده‌ها، کاهش هزینه‌های ثبت اختراع، پشتیبانی از تحقیقات علمی و نوآوری‌های مرتبط با کرونا ویروس از طریق تسهیل حفاظت از حقوق مالکیت فکری، تسهیلات مالی برای شرکت‌ها و مؤسسات، همکاری‌های بین‌المللی با تمرکز بر مقابله با کووید-۱۹ و اقدامات پیشگیرانه داخلی برای اطمینان از سلامت کارکنان، از مهم‌ترین این اقدامات محسوب می‌شوند.  

 

ب) بهبود جایگاه چین

طی سال‌های اخیر، عملکرد فناوران چینی برای ثبت حقوق مختلف مالکیت فکری در این کشور، رکوردهای جهانی را به کل جابجا نموده و جایگاه این کشور را هم با بهبود قابل توجهی همراه نموده است. برخی از این موارد شایان ذکر عبارتند از:

  • دستیابی به رکورد ۱۵/۸ پتنت به ازای هر ده هزار نفر در سال ۲۰۲۰ نسبت به رکورد ۶/۳ در سال ۲۰۱۵ 
  • دستیابی به جایگاه نخست جهانی در تعداد درخواست‌های «PCT» در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و پیشی گرفتن از آمریکا
  • دارا بودن بیش از ۳۰/۱۷۳ میلیون علامت تجاری فعال
  • دارا بودن ۴۴.۲۲۳ علامت تجاری فعال ثبت شده ذیل سیستم مادرید
  • ثبت ۶۰۸۵ نشان جغرافیایی، تأیید ۲۳۹۱ محصول و ارزش بیش از یک تریلیون یوآنی محصولات تحت حفاظت نشان جغرافیایی
  • تغییر پانزده پله‌ای در شاخص جهانی نوآوری و رسیدن از جایگاه ۲۹ در سال ۲۰۱۵ به جایگاه ۱۴ در سال ۲۰۲۰
  • تغییر چهل و هفت پله‌ای در فهرست سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار بانک جهانی و رسیدن از جایگاه ۷۸ در سال ۲۰۱۶ به جایگاه ۳۱ در سال ۲۰۲۰
  • افزایش امتیاز رضایت اجتماعی از سطوح حفاظت از حقوق مالکیت فکری از ۷۲/۳۸ در سال ۲۰۱۶، به ۸۰/۰۵ در سال ۲۰۲۰
  • موفقیت ۵۳ هزار شرکت چینی در دریافت استاندارد مدیریت «IP»

 

ج) ایجاد یک سیستم حقوقی جامع:

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دفتر مالکیت فکری چین، اصلاح و بهبود مداوم قوانین و مقررات مالکیت فکری است. از سال ۱۹۸۵ میلادی که نخستین قانون ثبت اختراع چین تصویب شد، سه بازبینی در سال‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ صورت گرفت و با تغییرات جدید در اکتبر ۲۰۲۰، گامی دیگر به سوی بهبود این قانون برداشته شد. اصلاحات جدید که از ژوئن ۲۰۲۱ لازم‌الاجرا شده، مجموعه وسیعی از فرآیندها، از جمله دعاوی حقوقی و نحوه دادرسی پرونده‌های نقض پتنت را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در کنار اصلاحیه چهارم قانون ثبت اختراع، اصلاحیه چهارم قانون علائم تجاری و اصلاحیه سوم قانون کپی‌رایت، از دیگر اقدامات دفتر مالکیت فکری چین در قالب برنامه پنج ساله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ و برای بهبود حفاظت و اجرای حقوق مالکیت فکری بوده‌اند.

 

د) بهبود استانداردهای ارزیابی و کیفیت پتنت‌ها:

اولویت نخست چین در سال‌های اخیر، نه افزایش کمی پرونده‌های ثبت اختراع، بلکه برنامه‌های ارتقاء کیفیت پتنت بوده و در این مسیر، برنامه جدیدی تحت عنوان «برنامه اختصاصی بهبود کیفیت و بهره‌وری ارزیابی اختراعات پتنت شده» به اجرا درآمده است. این برنامه که اجرای آن از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و تا سال ۲۰۲۲ به طول خواهد انجامید، مدیریت دوره ارزیابی و توجه به پتنت‌های با ارزش بالا را در اولویت قرار می‌دهد. علاوه بر برنامه مذکور، مدیریت سیستم‌های طبقه‌بندی پتنت (IPC و CPC)، تدوین استانداردهای ارزیابی پتنت و آموزش ارزیابان جدید (۲۲۱۷ ارزیاب در سال ۲۰۲۰ ) هم در دستور کار متولیان دفتر مالکیت فکری چین قرار دارد.

اما در کنار افزایش کیفیت درخواست‌ها، اهمیت به رضایت متقاضیان و تسریع پاسخ‌دهی به آن‌ها نیز در دستور کار دفتر مالکیت فکری چین قرار داشته است. در این راستا، راه‌اندازی ۷ مرکز همکاری برای ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع و ۵ مرکز همکاری برای ارزیابی علائم تجاری، از دیگر مواردی است که در دستور کار این نهاد قرار داشته است. بر این اساس، زمان‌های انتظار برای درخواست‌ها به شرح زیر بوده است:

  • میانگین زمان انتظار برای ارزیابی و اعطای گواهی اختراعات پتنت شده: ۲۰ ماه
  • میانگین زمان انتظار برای ارزیابی و اعطای گواهی پتنت‌های با ارزش بالا: ۱۴ ماه
  • میانگین زمان ارزیابی برای علائم تجاری اعطا شده: ۴ ماه

شاید بهترین گواه برای افزایش کیفیت پتنت‌های چینی، افزایش پتانسیل تجاری‌ شدن آن‌ها باشد. بنا بر گزارش دفتر ثبت اختراع چین، نرخ تجاری‌سازی پتنت‌های معتبر چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی، برابر ۳۴/۷ درصد بوده است. این نرخ تجاری‌سازی، یک رکورد در برنامه پنج ساله سیزدهم این کشور (سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰) به حساب آمده که از میانگین ۳۰ درصدی پیش‌بینی شده نیز پیشی گرفته است. همچنین رشد ۳۰ درصدی تمایل فناوران خارجی برای حضور در بازار چین نیز، گواه دیگری بر افزایش کیفیت سیستم پتنت این کشور و قوانین اجرایی حقوق مالکیت فکری در چین است. قرارگیری شرکتی همچون اپل در میان ده خریدار برتر پتنت‌های چینی، ارزش بالای این پتنت‌ها و همینطور پتانسیل آن‌ها را بهتر نشان می‌دهد.

گفتنی است که تمایل به دیجیتال نمودن فرایندها نیز، از دیگر مواردی است که در دفتر مالکیت فکری چین مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس آمار منتشر شده، سهم پرونده‌های الکترونیکی برای پتنت‌ها به ۹۸/۸ درصد و برای علائم تجاری به ۹۸/۰۵ درصد رسیده است.

 

ه) زیرساخت‌ها

بهبود زیرساخت‌ها، یکی از الزامات مهم برای ارتقای سیستم مالکیت فکری در کشور و همینطور بهبود خدمت‌رسانی به متقاضیان حقوق «IP» مختلف می‌باشد. در این راستا، متولیان چینی اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند که از آن جمله می‌تواند به موارد زیر اشاره نمود:

  • راه‌اندازی ۴۰ مرکز حفاظت از حقوق مالکیت فکری
  • راه‌اندازی ۲۲ مرکز اجرای سریع (Fast track) حقوق مالکیت فکری
  • راه‌اندازی مرکز راهنمایی برای منازعات حقوقی خارج از کشور با ۱۰ شعبه داخلی
  • توسعه و پیاده‌سازی ۱۳ پلتفرم و مرکز عملیاتی مالکیت فکری
  • تقویت سرویس‌های اطلاعاتی و پوشش ۲۸ ایالت توسط آژانس‌های اطلاعات مالکیت فکری
  • توسعه سیستم مستندسازی مالکیت فکری (شامل ۶ منبع مستندسازی پتنت و ۱۴۴ منبع مستندسازی غیر پتنت و همچنین دستیابی «CNIPA» به رکورد ۱۳۵ میلیون مستند پتنت در پایان سال ۲۰۲۰)
  • فعالیت بیش از ۶۰ هزار آژانس خدمات مالکیت فکری با اشتغال‌زایی بیش از ۸۰۰ هزار نفر
  • راه‌اندازی ۵۱ مرکز پشتیبانی نوآوری و فناوری وایپو (TISCs)

 

و) آموزش و ترویج:

دفتر مالکیت فکری چین، با برگزاری انواع همایش‌ها و کنفرانس‌های تخصصی در حوزه مالکیت فکری و آموزش‌های هدفمند در این حوزه، ترویج و توسعه حقوق مالکیت فکری را به نحو احسن پیش برده است. رویداد بزرگ «مالکیت فکری و سلامت در چین» که به مناسب هفته ملی «IP» در سال ۲۰۲۰ برگزار شد و همچنین همکاری با رادیو و تلویزیون ملی این کشور برای برگزاری سومین فراخوان ملی خدمات عمومی مالکیت فکری (دریافت ۲۰۵ محتوای رادیویی و تلویزیونی از شرکت‌ها و دانشگاه‌های چینی)، مثال‌هایی از این اقدامات محسوب می‌شوند.

بیش از ۵۰ دوره آموزشی گردشی در سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۱۲ هزار نفر / دوره (شامل ۹ هزار نفر / دوره آموزش آنلاین و ۳ هزار نفر / دوره آموزش حضوری) را برای کارکنان دفاتر محلی مالکیت فکری پوشش داد. همچنین برنامه آموزشی از راه دور مرکز آموزش مالکیت فکری چین (CIPTC)، آموزش ۲۴۲ هزار نفر را ممکن نمود. آمار اعضای این پلتفرم به ۱/۱۳ میلیون نفر رسیده که ۱۵۰ هزار نفر آن‌ها در سال ۲۰۲۰ به این پلتفرم پیوستند. علاوه بر این، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۹ هزار نفر نیز در ۲۸ دوره پلتفرم آموزش از راه دور وایپو (ورژن چینی) شرکت نمودند.

عضویت ۱۶۵ مدرسه در پروژه‌های پایلوت آموزش مالکیت فکری و همچنین اضافه شدن برنامه آموزشی مالکیت فکری در ۹۳ دانشگاه و کالج در مقطع کارشناسی، از دیگر دستاوردهای این نهاد در حوزه آموزش و ترویج مالکیت فکری به حساب می‌آیند.

 

ز) همکاری‌های بین‌المللی

یکی از مسائل مهمی که دفاتر مالکیت فکری مختلف جهان به دنبال آن هستند، گسترش همکاری‌ها با سایر دفاتر و کشورهای پیشرفته در حوزه مالکیت فکری است. دفتر مالکیت فکری چین نیز در راستای بهبود ارائه خدمات، اصلاحات زیرساختی و هم‌اندیشی با سازمان‌های بین‌المللی، همکاری‌های قابل توجهی را با نهادهای مختلف در برنامه خود گنجانده که برخی از این همکاری‌ها، در زیر معرفی شده‌اند:

  • برگزاری ۲ کنفرانس مالکیت فکری و ۸ پروژه همکاری عملیاتی
  • برگزاری هشتمین سمپوزیوم جهانی نشانه‌های جغرافیایی در چین
  • همکاری با آمریکا ذیل فاز نخست همکاری اقتصادی دو کشور، توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه نشانه‌های جغرافیایی و سایر همکاری‌های منطقه‌ای
  • همکاری با «IP5»، آفریقا و «ASEAN» در حوزه مالکیت فکری
  • امضای ۳۰ توافق همکاری در حوزه «PPH»

 

لازم به ذکر است که «CNIPA» به منظور تداوم فعالیت‌های ارزنده خود در حوزه مالکیت فکری، اقدام به تدوین استراتژی ملی جدید در حوزه مالکیت فکری (۲۰۳۵-۲۰۲۱) نموده که برنامه پیش روی این سازمان را هویدا می‌سازد.