لوکوموتیوی با قابلیت حرکت در جاده ریلی و غیرریلی
اختراع لوکوموتیوی با قابلیت حرکت در جاده ریلی و غیرریلی
US0000001
جان راگلز

یکی از سؤالاتی که بسیاری از محققین حوزه مالکیت فکری و به‌ویژه سیستم پتنت، به دنبال پاسخ آن بوده‌اند، هویت اولین نفری است که موفق به ثبت، انتشار و گرنت پتنت در سیستم پتنت آمریکا شده است. در وهله اول، به نظر می‌رسد که پاسخ به این پرسش بسیار آسان باشد، اما این‌گونه نیست. بنا بر شواهد تاریخی، کمیته ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع آمریکا، شامل «توماس جفرسون» (وزیر امور خارجه)، «هنری ناکس» (وزیر جنگ) و «ادموند راندولف» (وزیر دادگستری)، در سال ۱۷۹۰ میلادی آغاز بکار نموده و در تاریخ ۱۳ جولای همان سال، اولین پتنت از سوی «جورج واشنگتن»، رئیس‌جمهور این کشور، به «ساموئل هاپکینز» برای توسعه یک فرآیند جدید ساخت ترکیبات پتاسیم که در تولید صابون و کود کشاورزی بکار می‌رود، اعطا شد. البته پتنت فوق، نه با شماره «۱» که با نام مخترع و تاریخ اعطای آن مشخص شده است و حتی در هویت ساموئل هاپکینز نیز بحث‌هایی وجود دارد.

سیستم پتنت در آمریکا، تا پیش از قانون مصوب سال ۱۸۳۶ میلادی، از رویه‌ای بسیار ابتدایی و ساده برای ثبت اختراعات استفاده می‌نمود. درخواست‌های ارسالی به دفتر ثبت پتنت آمریکا، در صورتی که ارزیابی‌های مرتبط با ادعاهای پتنت را با موفقیت به پایان می‌رسانیدند، تحت نام مخترع و بدون هیچ‌گونه اطلاعات تکمیلی ثبت می‌شدند که این رویه، با توجه به افزایش تدریجی پتنت‌های به ثبت رسیده، کاملاً ناکارآمد می‌نمود. قانون ثبت اختراع این کشور، در سال ۱۸۳۶ تغییر یافته و مقرر گردید که پتنت‌های گرنت شده، با استفاده از یک سیستم شماره‌گذاری مدرن، نام‌گذاری شوند. بر این اساس، پتنت‌های به ثبت رسیده تا قبل از اجرایی سازی این قانون را اصطلاحاً «X-Patents» نامیده و از آن به بعد، پتنت‌ها مجدداً از شماره «۱» شماره‌گذاری و مشخص شدند. (اولین پتنت‌های انتشاریافته از سوی «USPTO»، مشتمل بر بیش از ده هزار پتنت بوده که از جولای ۱۷۹۰ تا جولای ۱۸۳۶ میلادی، توسط تقریباً ۷۰۰۰ مخترع، ذیل مجموعه قوانین مصوب ۱۷۹۰ تا ۱۷۹۳ میلادی به ثبت رسیده‌اند. متأسفانه بخش عظیمی از این اسناد (بیش از ۷۵ درصد) که تنها شامل نام و تاریخ ثبت بوده‌اند، در آتش‌سوزی ۱۵ دسامبر ۱۸۳۶ میلادی از بین رفته است.)

اولین پتنت گرنت شده آمریکا در سیستم جدید، متعلق به سناتور «جان راگلز» است که در تاریخ ۱۳ جولای سال ۱۸۳۶ میلادی و تنها ۹ روز پس از تصویب قانون جدید، تحت شماره پتنت «۱» انتشار یافت. در این پتنت، نوعی چرخ مخصوص برای لوکوموتیو بخار معرفی شده است که برای حرکت در شیب‌های به نسبت زیاد کاربرد دارد. استفاده از این نوآوری جالب، موجب افزایش راندمان جابه‌جایی بارهای سنگین و کاهش اثرات نامطلوب آب و هوایی بر روی مسیر حرکت می‌گردید. گفتنی است، سناتور جان راگلز در آن زمان، به‌عنوان رئیس دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا محسوب می‌شد و قانون مرتبط با سال ۱۸۳۶ میلادی را نوشته و در زمان ثبت اختراع خود، به تصویب رسانیده و به قانون بدل نمود. احتمالاً بسیاری از مردم و حتی متخصصین حوزه پتنت، با اختراع وی آشنایی زیادی نداشته باشند، با این حال، حرکت تاریخی وی در به تصویب رساندن قانون جدید و نیز در اختیار داشتن «US» پتنت با شماره «۱» از سوی او در تاریخ پتنت به یادگار مانده است.

در پاسخ به پرسش ابتدایی مطرح‌شده، می‌توان چنین گفت که اولین «US» پتنت آمریکا، با در نظر گرفتن «X-Patent»ها متعلق به ساموئل هاپکینز با شماره «X1» بوده است. با این حال، اگر سیستم شماره‌گذاری جدید بکار گرفته شده در سال ۱۸۳۶ میلادی را مبدأ فرض نماییم، پتنت متعلق به جان راگلز با شماره پتنت «۱»، اولین «US» پتنت خواهد بود.