معرفی نشست :
مالکیت فکری زیربنای محافظت و تجاری سازی دستاوردهای نوآورانه پژوهشگران است. عدم آشنایی و یا سوء برداشتهای فناوران در زمینة مباحث مرتبط با مالکیت فکری میتواند چالشهایی برای داراییهای فکری ایشان ایجاد کند. فناوران دانشگاهی، استارتآپها، شرکتهای در حال فروش در بازار داخلی، شرکتهای در حال بازاریابی بینالمللی و شرکتهای صادراتی هر کدام دچار نوعی از این باورهای اشتباه هستند. به همین خاطر آشنایی با تصویرهای ذهنی اشتباه متداول نوآوران در مورد مالکیت فکری از اهمیت ویژهای برخوردار است. کارگاه حاضر به مرور باورهای اشتباه هر کدام از گروههای فناور و شبهات آنها در مورد مالکیت فکری میپردازد.
فهرست باورهای اشتباه :
- - همه جا را جستجو کردهایم! کار ما هیچ مشابهی در دنیا ندارد.
- - خودرو قبلا اختراع شده است! پس هیچ وسیلة نقلیه چهار چرخ دیگری قابلیت ثبت ندارد.
- - چرا با وجود مقاله بسیار باکیفیتی که منتشر کردهایم، کار ما قابلیت ثبت اختراع ندارد؟
- - در تلاش برای گرفتن سهم بازار داخل کشور هستیم. چرا ثبت اختراع خارجی کنیم؟
- - فقط قصد نمایش محصول در یک نمایشگاه خارجی را داریم. چرا به مالکیت فکری بیندیشیم؟
- - باید از همه داراییهای فکری از طریق ثبت اختراع محافظت کرد.
- - کسی نمیتواند شبیه محصول ما را بسازد. چرا کار خود را افشا کنیم؟
- - قصد ثبت اختراع در همه جای دنیا را دارم.
- - هنوز ثبت داخلی نکردهام. نمیتوانم برای ثبت خارجی اقدام کنم.
- - قبول داریم کار ما نوآوری زیادی ندارد. اما خیلیها مشابه همین کارها را ثبت کردهاند.
مخاطبان نشست:
- - دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- - استادان دانشگاه
- - محققان و پژوهشگران
- - فناوران و مخترعان
- - شرکتهای دانشبنیان
- - استارتآپهای نوآور